Honda Civic Type R FK8 kini kereta produksi pacuan roda hadapan terpantas di Litar Estoril, Portugal

Type R Challenge 2018 sudah pun tiba dilitar keempat, kali ini Honda Civic Type R FK8 berwarna merah berkenaan mendarat di Litar Estoril, Portugal, untuk memecahkan rekod kereta produksi pacuan roda hadapan terpantas.

Tugas di Estoril ini digalas oleh pelumba Portugal sendiri iaitu Tiago Monteiro, yang turut memandu Civic Type R dalam Kejohanan TCR Dunia (WTCR). Litar dengan jarak 4.2-km, menampilkan dua selekoh pin rambut, laluan lurus utama yang panjang dan pelbagai selekoh mencabar berkenaan ‘diserang’ oleh Monteiro dalam masa 2 minit 1.84 saat.

Rekod tersebut jelas jauh lebih pantas dari rekod terakhir dicatatkan pada tahun 2016 oleh Bruno Correia yang memandu Honda Civic Type R FK2 dengan catatan 2 minit 4.08 saat.

“Kami datang ke sini dengan sasaran untuk memecahkan rekod lap terpantas yang dicatatkan kereta sebelum ini tetapi anda tidak boleh mengambil mudah – maksud saya ia adalah rekod lap dan ia bukan mudah untuk dilakukan. Anda perlu sangat yakin terhadap kereta untuk menyerang Estoril, dan Type R baharu ini sangat berkuasa, lancar dan berinspirasikan keyakinan. Kami telah mencatatkan rekod baharu, memecahkan rekod sebenarnya,” kata Monteiro.

“Type R sangat stabil dan mempunyai keberkesanan brek yang sangat baik serta enjin yang menakjubkan jadi anda rasa seperti memandu sebuah kereta lumba – di litar agak mudah lupa bahawa ia sebuah kereta jalan raya sebenar, tetapi selepas itu anda boleh memandunya pulang ke rumah. Type R baharu ini menrupakan evolusi yang cukup besar. Maksud saya kita berbicara berkenaan kereta yang lain sepenuhnya dari segi rekaan, aero, suspensi, geometri, enjin, tetapi perasaannya ketika memandu mengatasi lebih dari benda lain,” tambahnya.

Ekspedisi ‘serangan litar-litar ikonik Eropah’ Type R Challenge 2018 telah pun memecahkan rekod tiga litar sebelum ini iaitu Silverstone di UK, Spa Francorchamps di Belgium dan juga Magny Cours di Perancis.

Projek ini menggunakan hanya sebuah kereta yang sama iaitu Honda Civic Type R FK8 berwarna merah standard sepenuhnya, dijana enjin asal 2.0L DOHC VTEC Turbo berkuasa 320 PS/400 Nm dan kotak gear enam kelajuan manual,memacu roda hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required