BMW Group Malaysia eksport MINI Countryman F60 ke Thailand – dua varian Cooper S, harga dari RM260k

BMW Group Malaysia eksport MINI Countryman F60 ke Thailand – dua varian Cooper S, harga dari RM260k

BMW Group Malaysia telah mengeluarkan kenyataan bakal mengeksport MINI Countryman F60 ke Thailand, dan ini adalah satu inisiatif hasil daripada Perjanjian Perdagangan Barang ASEAN (ATIGA) yang mempromosi perniagaan antara ASEAN. Menurut Bangkok Post, disebabkan ini langkah eksport ini, harga Countryman di negara itu dapat diturunkan sehingga THB 460,000 (RM57k).

Sekarang, SUV Countryman akan ditawarkan dalam dua varian, iaitu Cooper S Countryman dan Cooper S Countryman Hightrim. Kedua-dua model ini dipasang di kilang di Kulim, Kedah. Cooper S Countryman versi permulaan dijual pada harga THB 2,299,000 (RM259,557) termasuk cukai Value Added Tax (VAT) – sekitar RM27k lebih mahal daripada Cooper S Countryman Sports di Malaysia, tetapi ini adalah perbandingan dengan harga tanpa GST.

Melihat kepada spesifikasi, model yang dieksport ke Thailand mempunyai kelengkapan seperti lampu utama LED dengan lampu siang LED, warna luar dua tona serta rim aloi 18 inci Pair Spoke. Masuk ke dalam pula terdapat trim hitam berkilat bersama tempat duduk yang dibalut kulit Cross Punch Carbon warna hitam, serta skrin infotainmen sesentuh 6.5 inci dengan ciri MINI Connected.

Pergi kepada Cooper S Countryman Hightrim pula, ia dijual pada harga THB 2,499,000 (RM282,137), dan mendapat pek Chrome Line serta tambahan kamera undur dan cermin pandang belakang elektrokromik. Parking Assist datang secara standard untuk kedua-dua model, tetapi varian Hightrim turut mendapat tambahan rim 19 inci Edged Spoke, head-up display berwarna, skrin sesentuh 8.8 inci yang lebih besar dan sistem bunyi Harman Kardon. Ia juga dipasang dengan pakej MINI Yours Piano Black Illuminated yang menambah lampu suasana pelbagai warna dan MINI Connected.

BMW Group Malaysia eksport MINI Countryman F60 ke Thailand – dua varian Cooper S, harga dari RM260k

Kedua-dua model menggunakan enjin petrol empat silinder 2.0 liter dengan teknologi MINI TwinPower Turbo yang sama, dan ia mampu menghasilkan 192 h pdan 280 Nm tork. Kuasa disampaikan ke roda hadapan melalui transmisi automatik lapan kelajuan, dan membolehkan kenderaan ini memecut dari pegun ke 100 km/j dalam masa 7.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 224 km/j.

Langkah eksport ini tidak termasuk model Cooper S E Countryman All4, yang merupakan model plug-in hybrid pemasangan tempatan yang menggunakan enjin sama seperti BMW i8 tetapi kuasanya ditala sedikit rendah. Kuasa utama datang daripada enjin tiga silinder petrol 1.5 liter turbo 134 hp dan 220 Nm tork, dan disokong dengan motor elektrik 87 hp/ 165 Nm, seterusnya menghasilkan kuasa keseluruhan 221 hp dan 385 Nm tork.

GALERI: MINI Cooper S Countryman Sports di Malaysia


GALERI: MINI Cooper S E Countryman All4 F60 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required