Honda CR-V Hybrid mula diperkenalkan di Eropah – enjin petrol 2.0L dengan sistem i-MMD, 184 PS/315 Nm

Honda CR-V Hybrid mula diperkenalkan di Eropah – enjin petrol 2.0L dengan sistem i-MMD, 184 PS/315 Nm

Tahukah anda buat masa sekarang, hanya pasaran China yang menerima Honda CR-V dalam versi hibrid di mana pasaran Jepun pun belum lagi diperkenalkan? Untuk pengetahuan anda juga, ketika kita sudah lebih setahun menerima CR-V generasi kelima tersebut, pasaran Eropah baru sahaja menerima SUV segmen-C berkenaan tahun ini. Walau bagaimanapun, pelanggan di Eropah kini sudah mula boleh memilih CR-V dalam versi hibrid yang lebih mesra alam.

Honda CR-V Hybrid pasaran Eropah ini diperkenalkan bagi menggantikan model 2.2 liter i-DTEC. SUV tersebut dijana oleh sistem hibrid elektrik digelar Sport Hybrid Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD), sama seperti sistem yang menggerakkan Honda Accord Hybrid. Sistem tersebut menggabungkan enjin petrol 2.0 liter kitaran Atkinson i-VTEC bersama sepasang motor elektrik, disuap oleh bateri lithium-ion bagi menghasilkan kuasa keseluruhan 184 PS dan tork maksima 315 Nm.

Dalam mod “Hybrid Drive”, enjin petrol akan memacu motor elektrik kedua/generator untuk mengecas pek bateri lithium-ion yang lebih kompak, manakala motor pendorong pula berperanan memacu roda hadapan. Mod “Engine Drive” pula akan mengaktifkan enjin petrol untuk memacu sedan ini, menggunakan mekanisma klac pengunci, roda hadapan akan dipacu dengan enjin petrol dan motor elektrik.

Honda CR-V Hybrid mula diperkenalkan di Eropah – enjin petrol 2.0L dengan sistem i-MMD, 184 PS/315 Nm

Kilk untuk besarkan

CR-V Hybrid ini turut diberikan mod EV bagi membolehkan ia bergerak dengan hanya menggunakan bateri tanpa menghidupkan enjin petrol. Menurut Honda, transmisi pada sistem hibrid i-MMD ini mampu beroperasi dengan lebih halus berbanding set gear planetary pada kotak gear sistem hibrid jenama lain seperti Toyota Prius (Toyota menggelarnya sebagai transmisi CVT elektronik atau eCVT), dan pasukan jurutera mereka berusaha keras bagi memastikan pertukaran setiap mod pemanduan tersebut beralih dengan lancar.

Selain dari unit janakuasa dan juga paparan informasi digital Vehicle Driver Information Interface (DII) yang memaparkan maklumat operasi sistem i-MMD, perincian lain yang ditawarkan pada model hibrid ini adalah hampir sama dengan varian petrol konvensional yang lain untuk pasaran benua berkenaan. Ia hadir dengan konfigurasi tempat duduk tujuh-penumpang dan juga pakej penuh sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang diberikan secara standard.

Honda CR-V Hybrid untuk pasaran Eropah ini akan mula diproduksi bermula bulan hadapan, manakala pelanggan sudah mula boleh menempahnya, dan penghantaran akan bermula pada awal tahun hadapan.

GALERI: Honda CR-V pasaran Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required