Proton berjaya, bukan kegagalan – Tun Mahathir

Proton berjaya, bukan kegagalan – Tun Mahathir

Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamed menolak cadangan bahawa Proton adalah kegagalan, sebaliknya pembuat automotif nasional berkenaan telahpun mencapai pelbagai kejayaan, menurut laporan Bernama.

Perkara ini disebut oleh Dr Mahathir pada sesi pertemuan dan dialog bersama hampir 200 rakyat Malaysia di London, Ahad lalu apabila isu berkenaan kereta nasional dibangkitkan. Menurutnya, pada satu masa di bawah pengurusan yang baik, syarikat kereta nasional itu mampu mengumpulkan RM4 bilion dalam rizab, yang dapat membina loji di Tanjung Malim dengan wang sendiri tanpa meminta bantuan kerajaan dan pinjaman bank.

Dr Mahathir turut menyatakan bahawa Proton telah berjaya sehingga ia memutuskan untuk membenarkan kereta asing masuk ke Malaysia tanpa batasan tetapi sebaliknya Malaysia tidak boleh menjual kereta di negara asing kerana mereka mengenakan syarat ke atas kereta Malaysia.

“Ia semua mengenai mengimport kereta mereka tetapi bukan mengeksport kereta kita. Dan sudah pasti jika anda tidak eksport kereta, anda tidak mendapat pertukaran asing. Jika anda terus membeli kereta asing maka anda akan kehilangan banyak wang setiap tahun,” katanya.

Isu cadangan kereta nasional ketiga turut disentuh dalam pertemuan yang sama, di mana Perdana Menteri menjelaskan kerajaan akan meminta sektor swasta untuk melaksanakannya kerana kerajaan tidak mempunyai modal untuk membiayai projek itu.

“Kemudian anda akan mengembangkan vendor, mewujudkan perniagaan menghasilkan alat kerana terdapat banyak bahagian (kereta) yang akan menawarkan pekerjaan untuk rakyat dan membuka peluang kepada perniagaan kecil-kecilan, ” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required