SUV dengan saiz paling besar dari jenama pengeluar Czech, Skoda Kodiaq nampaknya akan terima versi coupe pula. Kumpulan Volkswagen telah mengeluarkan lakaran rekaan Skoda Kodiaq GT terbaru, yang akan menjadi model utama dan paling tinggi bagi jenama itu untuk pasaran China.

Untuk Kodiaq GT, model SUV berkenaan diberikan garis bumbung yang lebih rendah di bahagian belakangnya. Bermula dari penghujung pintu depan, ia semakin tirus ke bawah menuju ke bahagian pintu ruang karga di belakang.

Susun letak nama Skoda pada bahagian itu juga menggunakan saiz huruf yang lebih besar. Juga ada dua hujung ekzos pada sisi yang bersebelahan pada diffuser – nampak kemas.

Skoda memang banyak menumpukan perhatian terhadap SUV kebelakangan ini, yang menjadi strategi jenama itu untuk bergerak ke hadapan. Sama seperti corak yang diamalkan oleh pengeluar kenderaan lainnya.

Skoda juga sedang menghalakan perhatiannya kepada pasaran China; Kodiaq GT ini nanti akan menjadi model kedua dari jenama itu yang dikeluarkan khusus untuk pasaran China selepas model Kamiq. Ketika ini ada empat model Skoda yang telah memasuki pasaran di sana.

Tidak lama sebelum ini, Skoda memperkenalkan model Kodiaq RS – SUV tujuh tempat duduk yang paling pantas dalam litar Nurburgring.