Toyota bawa empat Supra klasik, Nascar Supra dan model konsep perlumbaan TGR Supra ke SEMA 2018

Toyota bawa empat Supra klasik, Nascar Supra dan model konsep perlumbaan TGR Supra ke SEMA 2018

Debaran kian terasa sebelum Toyota Supra generasi baharu akan membuat penampilannya sulungnya pada North American International Auto Show (NAIAS) 2019 Januari hadapan. Bagi menambah debaran tersebut, Toyota membawakan empat generasi Supra sebelumnya, dan juga dua buah kereta lumba Supra A90 iaitu Nascar Supra dan juga model konsep perlumbaan Toyota Gazoo Racing Supra yang telah didedahkan di Geneva Mac lalu ke acara SEMA Show 2018.

Nama ‘Supra’ muncul pada Celica generasi kedua pada model Celica Supra/Celica XX, bagi menunjukkan ia dari versi dengan enjin enam-silinder sebaris dan model A40 tersebut diiktiraf sebagai Supra generasi pertama. Konsep yang sama diteruskan pada model A60 generasi seterusnya.

Kemudian Celica dan Supra dipisahkan pada generasi keempat di mana model enam-silinder terus menggunakan nama Supra dengan kod casis ‘A’ (A70), manakala nama Celica diberikan kepada kereta sport dalam segmen yang lebih kecil dengan kod casis ‘T’. Supra generasi baharu ini diberikan kod casis A90 sebagai sambungan dari kod casis A80 (JZA80) model sebelumnya.

Untuk Supra Nascar pula, ia sebenarnya akan mengambil bahagian dalam kejohanan NASCAR Xfinity Series (NXS) tahun hadapan. Supra sememangnya dikenali sebagai sebuah kereta sport dengan bentuk GT sebenar, manakala kereta lumba NASCAR amat sinonim dengan rupa sebuah sedan atau muscle car Amerika. Jadi kereta lumba Supra NASCAR yang dibina oleh Toyota Racing Development (TRD) USA dan Calty Design Research ini perlu direka bagi memenuhi spesifikasi NASCAR untuk menyertai NXS – dan terhasillah Supra dengan bentuk serba tidak kena ini.

NXS merupakan kejohanan dengan tahap sedikit rendah dari kejohanan NASCAR Cup Series, manakala TRD USA dan Calty Design Research merupakan pasangan kerjasama yang memenangi gelaran tertinggi tersebut tahun lalu menerusi jentera Camry NASCAR Cup 2018.

Manakala untuk model konsep perlumbaan Toyota Gazoo Racing Supra, rata-rata telah mengetahui bahawa kemunculannya sebelum ini adalah sebagai prebiu untuk model produksi sebenar yang akan didedahkan tahun hadapan. Kereta ini menampilkan bentuk asas Supra sebenar, dan diberikan kit aero seperti perlumbaan GT3, bersama bahagian dalaman, brek, rim dan tayar yang kelihatan sudah bersedia untuk berlumba.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required