VW Passat generasi baharu pasaran AS – teaser di siar, guna platform & enjin sedia ada, muncul Jan 2019

VW Passat generasi baharu pasaran AS – <em>teaser</em> di siar, guna platform & enjin sedia ada, muncul Jan 2019

Pasaran Amerika Syarikat bakal menerima Volkswagen Passat generasi baharu awal tahun hadapan, namun jangan silap kerana Passat untuk pasaran tersebut sebenarnya berlainan dengan model yang ada di Malaysia, di mana model B8 yang kita terima adalah sama seperti pasaran Eropah dan versi facelift model tersebut juga akan muncul tahun hadapan.

Kereta tersebut sebenarnya telah bersedia untuk dilancarkan pada 14 Januari ini di Detroit Auto Show, dan berberapa media terpilih di negara berkenaan telah pun dijemput untuk melihatnya. Walau bagaimanapun, tiada sebarang kamera dibenarkan untuk mengambil gambar Passat baharu itu, tetapi Volkswagen telah menyiarkan imej lakaran sebagai teaser untuk model tersebut.

Passat Amerika baharu ini menampilkan rupa seakan Jetta dengan lampu hadapan seakan bercantum dengan gril, manakala di belakang pula diberikan sepasang lampu yang tirus dan tajam.

Menurut Automotive News, model generasi baharu ini sebenarnya masih menggunakan platform PQ46 pada model New Midsize Sedan (NMS) sedia ada, iaitu platform yang sama pada Passat pasaran Eropah untuk generasi B6 dan B7, bukannya platform modular MQB yang terbaharu seperti model NMS yang telah dilancarkan di China. Ini bermaksud kereta baharu tersebut masih lagi menggunakan asas yang sama sejak tahun 2005.

VW Passat generasi baharu pasaran AS – <em>teaser</em> di siar, guna platform & enjin sedia ada, muncul Jan 2019

Bukan sahaja platform, malah ia turut akan menggunakan enjin 2.0 liter turbo TSI sama seperti model sedia ada, yang menjana 174 hp dan tork maksima 250 Nm. Tidak seperti pasaran lain yang menerima kotak klac berkembar DSG, versi pasaran Amerika diberikan kotak gear automatik konvensional enam-kelajuan.

Volkswagen mengekalkan platform dan unit janakuasa tersebut berkemungkinan untuk mengurangkan kos memandangkan permintaan sedan dalam kelas tersebut kian menyusut. “Tiada apa masalah pada platform tersebut,” kata pengurus model Passat di Amerika Utara, Steven Warrick.

Beliau menyatakan bahawa pelanggan di pasaran berkenaan tidak pernah mempersoalkan dinamik pemanduan model sedia ada, namun tetap memberi jaminan bahawa sebahagian besar panel badan adalah baharu sepenuhnya. “Bahagian badan yang satu-satunya kami tidak tukar adalah pada bahagian bumbung,” jelas Warrick.

Dengan menggunakan platform sedia ada bermaksud model baharu ini tidak akan menerima pelbagai teknologi terkini Volkswagen seperti paparan instrumen digital Active Driving Display. Tetapi Automotive News melaporkan ia masih akan menerima suis-suis kawalan baharu pada papan pemuka dan dibekalkan dengan sistem keselamatan terkini seperti adaptive cruise control, pemantau titik buta, bantuan parkir hadapan dan lampu-lampu LED.

GALERI: Volkswagen Passat NMS 2019 pasaran China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required