Volkswagen I.D. Hatchback akan mula dijual pada 2019 – capai sehingga 550 km jarak elektrik sepenuhnya

Volkswagen I.D. Hatchback akan mula dijual pada 2019 – capai sehingga 550 km jarak elektrik sepenuhnya

Perincian berkaitan model Volkswagen I.D. Hatchback ini semakin bermunculan. Ahli lembaga syarikat itu, Jürgen Stackmann, menyingkap sedikit sebanyak penawaran yang adakan diberikan oleh model terbabit melalui akaun Twitter beliau. Ini termasuklah jarak pemanduan yang mencecah jarak 550 km berdasarkan ujian WTLP.

Angka berkenaan sedikit kurang berbanding jarak 600 km yang diumumkan sebelum ini. Apapun, platform Modular Electric Drive Kit (MEB) yang menjadi asas I.D. Hatchback ini membolehkan penggunaan boleh ubah bagi kapasiti baterinya (scalable); varian dengan jarak lebih jauh mungkin akan diperkenalkan kemudian. Perincian proses mengecas masih lagi samar-samar, tetapi Volkswagen mendakwa cas 80% boleh dicapai dalam masa hanya 30 minit.

Stackman turut mendedahkan bahawa model terbabit akan menjadi kenderaan terhubung sepenuhnya dengan antaramuka inovatif; set teknologi ini disifatkan bakal merintis kepada ciri I.D. Pilot autonomous penuh yang akan diperkenalkan pada 2025 nanti. Secara konsep, mod pemanduan sendiri itu akan diaktifkan dengan hanya menyentuh logo VW pada stereng.

Volkswagen I.D. Hatchback akan mula dijual pada 2019 – capai sehingga 550 km jarak elektrik sepenuhnya

Dengan I.D. Hatch ini, Volkswagen ingin mengubah pengalaman pembelian pelanggan. “Di masa hadapan, pelanggan Volkswagen boleh memilih pakej berbeza bagi model, jarak, warna dan spesifikasi dengan jumlah klik yang berkurangan. Kami ingin berfikir lebih sebagai pengguna, dan kurang seperti jurutera,” ujar Stackman.

Pra-tempahan bagi model I.D Hatch ini akan dibuka tahun depan, dengan model ini akan menjadi “permulaan era baru” bagi Volkswagen. Beliau turut menambah; “Saya merasakan ini akan menjadi sesuatu yang sangat menarik untuk Volkswagen. Kenderaan, pelanggan dan pengedaran akan menjadi terhubung sepenuhnya pada masa hadapan.”

Dari segi harga, model ini akan dijual pada harga yang setara dengan Golf Diesel. Di UK, Golf Diesel berkenaan dijual pada harga £20,505 (RM109k) bagi versi 1.6 TDI, sehinggalah ke £25,515 (RM136k) bagi versi 2.0 TDI. I.D. Hatchback akan menjadi model pertama dari lima model kereta elektrik lain yang akan diperkenalkan VW, termasuk I.D Crozz, I.D. Vizzion, I.D. Buzz MPV dan I.D. R Pikes Peak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required