Subaru WRX STI S209 akan didedahkan di Detroit?

Baru-baru ini, Subaru telah mendedahkan sebuah video teaser menunjukkan WRX STI yang sedang diuji dilitar lengkap dengan pelekat penyamaran diseluruh badan. Kereta berkenaan kelihatan jauh lebih hardcore dari WRX STI standard, menampilkan kemasan lebih agresif pada apron hadapan serta pemadanan GT-Wing bersaiz besar di belakang.

Video berkenaan juga turut menyampaikan mesej “From Japan with love” dan deskripsi di bawah video pada akaun youtube Subaru itu tertulis “sesuatu yang istimewa dari Subaru Technica International akan datang ke Amerika buat pertama kali. 1/14/19 di North American International Auto Show.” Acara berkenaan akan berlangsung di Detroit, Amerika Syarikat.

Menurut laporan portal Autoguide, Subaru dilaporkan telah memfailkan permohonan tanda dagangan untuk “S209” di Amerika Syarikat pada 12 Disember lalu. Dengan petunjuk dari video baharu ini, berkemungkinan besar model yang didedahkan di Detroit berkenaan adalah Subaru WRX STI S209.

Subaru WRX STI S209 akan didedahkan di Detroit?

Ini kerana model-model WRX STI siri S20x yang bermula dari S201, S202, S203, S204, S206, S207 dan terakhir S208 adalah versi lebih hardcore dari model WRX STI biasa, dihasilkan dalam jumlah sangat terhad, dan hanya dipasarkan di Jepun (JDM) sahaja. Jika benar S209 akan didedahkan di Detroit, ini bermaksud ia adalah model pertama dari siri tersebut diperkenalkan serta membuat kemunculan sulung secara rasmi di luar dari Jepun.

Sedikit sejarah berkenaan siri ini, ia diperkenalkan buat pertama kali menerusi Impreza WRX STI Version VI (GC8) pada tahun 2000. Impreza WRX STI S201 berkenaan sebenarnya adalah model konsep yang diberi nama Impreza STI Electra One muncul di Tokyo Motor Show 1999. Ia kemudian terus muncul menerusi casis Impreza WRX GDB generasi seterusnya dengan kesinambungan nama S202 pada tahun 2002, dan model-model sambungan lain pada tahun-tahun mendatang.

Tipikal sebuah WRX STI siri S20x ini, ia biasanya akan diberikan kit aero dinamik yang lebih agresif, sistem suspensi yang lebih fokus kepada pemanduan litar, dan juga enjin EJ20 yang menerima ubahsuai bagi menghasilkan kuasa yang lebih buas. Subaru WRX STI S208 misalnya, ia diberikan pakej aero yang sama dengan pakej NBR Challenge, enjin berkuasa 329 PS pada takat 7,200 rpm dan tork maksima 432 Nm bermula 3,200 hingga 4,800 rpm, dihasilkan terhad kepada 450 unit hanya untuk pasaran Jepun.

GALERI: Subaru WRX STI S208

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required