Nasib umur Mitsubishi Lancer Evolution tidak sepanjang pesaing senegaranya iaitu Subaru WRX STi. Ketika WRX masih lagi meriah dikeluarkan oleh Subaru dalam pelbagai edisi, Lancer Evolution sudah tidak lagi bernyawa selepas model terakhir Final Edition diproduksi pada tahun 2015. Ini kerana Mitsubishi kini sedang membina namanya sebagai jenama pengeluar SUV, dan setakat ini tiada lagi model generasi terkini Lancer asas dihasilkan.

Walaupun terdapat banyak rayuan dari peminat meminta agar Lancer terus dihasilkan, desakan kemampuan kewangan syarikat tersebut telah membataskan kemahuan mereka. Oleh itu, pembina kereta rali dari Poland yang juga pakar dengan pengubahsuaian Mitsubishi, Dytko Sport mengambil kesempatan ini bagi menghasilkan ‘Lancer Evolution XI’ edisi mereka sendiri bagi merealisasikan impian peminat Lan Evo untuk menyaksikan model tersebut terus berevolusi.

Kereta yang digelar sebagai Mitsubishi Lancer Edition R ini sebenarnya berasaskan model Evolution X, dan menurut Dytko, kit yang mereka hasilkan ini akan dijual dan ia mudah dipadankan pada Evo X. Saya pasti, sekiranya tiba-tiba terlihat gambar kereta ini tanpa perincian, tentu anda percaya ianya sebuah Lancer Evo baharu yang sebenar bukan?

Ini kerana rekaan dari Dytko ini menampilkan muka yang seiring dengan rekaan Dynamic Shield pada model-model terkini Mitsubishi. Malah lampu hadapan Edition R berkenaan berkemungkinan diambil terus dari Mitsubishi Eclipse Cross. Ia juga menerima gril seakan dari crossover tersebut, bersama kemasan sekeliling berwarna perak yang membuatkan seolah-olah ada huruf ‘X’ pada mukanya.

Bagi menyesuaikan muka baharu Evo ini, Dytko turut menghasilkan bonet hadapan baharu yang turut menampilkan skup pada bahagian tengah bersama sepasang liang udara. Jika anda perhatikan, Edition R ini juga diberikan badan yang lebih lebar dari Evo X standard. Dytko menghasilkan fender hadapan lebih lebar diserasikan dengan apron hadapan yang lebih agresif bersama liang udara besar kelihatan seperti mengalirkan udara dari bampar hadapan ke bahagian sisi.

Fender belakang turut dilebarkan, manakala lampu belakang juga menerima sentuhan semula dengan rekaan ‘two-piece‘ baharu menampilkan kemasan hitam yang menjadikan ia bersambung antara kedua-dua sisi. Elemen ‘X’ turut diberikan pada bahagian ini, dan Dytko telah membuatkan kit badan mereka tersebut nampak lebih bulat berbanding Evo X asal yang bersegi. Walau bagaimanapun, spoiler ‘tiang gol’ Evolution X masih dikekalkan pada ‘Evo XI’ ini.

Mitsubishi Evolution X diperkenalkan buat pertama kali pada Oktober 2007, bermaksud ia kini sudahpun berusia lebih dari 10 tahun. Ketika diperkenalkan, ia dijana oleh enjin 2.0 liter MIVEC Turbo 4B11T berkuasa 280 PS. Kumpulan terakhir Lancer Evolution X ini diproduksi pada tahun 2015, dihasilkan hanya 1,500 unit dengan nama Evolution X Final Edition.


GALERI: Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition