TAS2019: Suzuki Jimny Sierra Pick-up Concept – jelmaan semula Toyota BJ40 dalam era moden!

TAS2019: Suzuki Jimny Sierra Pick-up Concept – jelmaan semula Toyota BJ40 dalam era moden!

Untuk generasi-genarasi awal Suzuki Jimny, ia sememangnya hadir sekali dengan varian badan pikap selain dari model penuh biasa. Tetapi untuk model generasi baharu, versi khas untuk kegunaan mengangkat barang tersebut masih belum diperkenalkan. Pada Tokyo Auto Salon 2019 yang sedang berlangsung, jenama berkenaan telah pun mendedahkan model Jimny Pick-up berasaskan versi generasi terkini.

Apa yang menarik, model yang digelar Suzuki Jimny Sierra Pick-up Concept ini menampilkan ubahsuai kearah retro. Gril asal Jimny generasi baharu ditukar kepada yang menyerupai model generasi JA12, kemudian panel-panel kemasan kayu diberikan pada sekeliling badan dan turut menampilkan logo Badak Sumbu ikonik Jimny.

Bagi menjadikan ia sebuah pikap, kabin bahagian belakang dipotong dan digantikan dengan bed. Panel checkered plate diberikan pada bahagian pintu tailgate dan sedikit pada atas bampar hadapan dan belakang. Kemudian sports bar bersama empat lampu sorot dipadankan, bersama over fender pada setiap ruang roda bagi melengkapkan rupa sebuah pikap off-road sebenar.

TAS2019: Suzuki Jimny Sierra Pick-up Concept – jelmaan semula Toyota BJ40 dalam era moden!

Untuk kelihatan lebih old school, Suzuki memberikan warna badan kuning cair pada trak pikap ini, bersama rim klasik kemasan putih lengkap dengan penutup hab roda krom. Secara keseluruhan, model pikap konsep Jimny ini kelihatan seperti Toyota Land Cruiser klasik generasi BJ40!

Untuk pengetahuan anda, di Jepun Jimny dijual dengan menggunakan badan standard yang kurang lebar, bersama enjin 660 cc tiga silinder bagi mengekalkannya sebagai sebuah model di bawah undang-undang Kei-Car.

SUV ini juga sebenarnya masih kekal dibina menggunakan asas ladder frame; tiga sudut bersama gandar hidup tiga hubungan dan spring gegelung. Digandingkan dengan sistem 4WD separa masa bersama gear peralihan (2H, 4H, 4L), Jimny masih kekal sebagai jentera off-road sebenar, bukan crossover seperti Suzuki Vitara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required