Tahun lalu, Volkswagen memperkenalkan SUV yang lebih kompak dan sporty dari Tiguan, dikenali dengan nama T-Roc. Sebulan kemudian, ia hadir dengan versi yang nampak lebih agresif digelar T-Roc R-Line. Pada Geneva Motor Show tahun ini, versi berprestasi tinggi sebenar T-Roc R bakal membuat kemunculannya sulungnya secara rasmi.

Pengumuman berkenaan dibuat oleh Volkswagen dengan menyiarkan lakaran digital SUV kompak lebih buas tersebut. Menerusi lakaran itu, dapat dilihat ia hadir dengan bampar bersama liang kemasukan udara lebih besar dan juga logo R serta liang tirus pada fender hadapan. Dijangkakan, kit badan luaran pada T-Roc R ini tidak jauh berbeza dengan T-Roc R-Line, Sama seperti Golf R-Line dan Golf R sebenar.

Sebelum ini juga unit prototaip T-Roc R berkenaan telah dikesan sedang diuji, yang turut mendedahkan rekaan belakangnya. Pada bahagian tersebut, T-Roc R itu dilihat mengenakan bampar lebih labuh bersama empat tip ekzos. SUV ini juga tampil dengan stance lebih rendah bersama sistem brek yang kelihatan lebih besar.

Volkswagen belum mendedahkan sebarang butiran unit janakuasa untuk T-Roc R. Namun berkemungkinan besar model ini bakal menerima unit penjana yang sama dengan Golf R iaitu enjin 2.0 liter turbo TSI berkuasa 310 PS/400 Nm, mengalirkan kuasa ke kesemua roda menerusi kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan dan sistem AWD 4Motion.