VIDEO: Sorotan kejayaan Proton R3 di S1K 2018

Sejak tahun-tahun kebelakangan ini, sayap perlumbaan rasmi jenama automotif nasional, Proton R3 akan menyiarkan video sorotan perlumbaan endurance Sepang 1000KM (S1K) tidak berapa lama selepas habis perlumbaan tersebut. Tetapi untuk perlumbaan tahun lalu, video berkenaan agak lewat disiarkan, menurut Proton R3 mereka terlewat kerana sibuk dalam persediaan perlumbaan seterusnya.

Untuk S1K 2018, Proton R3 sekali lagi mempertahankan gelaran mereka. Farique Hairuman a.k.a Wak Tempe dan Syafiq Ali, yang memandu Proton Iriz berjaya bergelar juara untuk edisi kali ini setelah hanya berpuas hati di tempat kelima pada 2017. Manakala pasangan juara edisi lalu, Admi Shahrul dan James Verrapan tidak bernasib baik kerana terpaksa menarik diri pada lap-lap terakhir kerana masalah teknikal pada Proton Saga R3 mereka walaupun ketika itu sedang bertarung dalam kedudukan podium.

Proton Iriz R3 yang bermula di grid kedua berjaya mendahului perlumbaan dan menjadi juara setelah mengharungi perlumbaan dengan 181-lap, meninggalkan Proton Satria Neo dari pasukan Dream Chaser 2 minit 10 saat di belakang. Toyota Vios dari pasukan Wing Hin Motorsport yang di pandu oleh Boy Wong dan William Ho pula menamatkan perlumbaan di tempat ketiga, namun ketinggalan tiga lap berbanding dua kereta teratas.

Dengan kemenangan ini, bermakna satu lagi sejarah dilakar oleh Proton dalam sukan permotoran. Proton R3 bukan sahaja juara bertahan untuk musim 2017 dan 2018, malah pasukan tersebut sebenarnya telah merangkul gelaran juara S1K sebanyak empat kali (Satria Neo pada 2012, Preve pada 2014 dan Suprima S pada 2017), sekaligus dinobatkan sebagai pasukan paling berjaya dalam sejarah perlumbaan berkenaan. Syafiq Ali juga diiktiraf sebagai pelumba paling berjaya dalam S1K setelah telah tiga kali menjuari perlumbaan ini.

“S1K 2018 merupakan perlumbaan yang sukar dan mengujakan dalam cuaca yang panas pada kelajuan yang pantas. Pendahulu perlumbaan banyak bertukar dan safety car yang keluar berberapa kali juga menambahkan kesulitan dalam strategi perlumbaan kami. Kami berjaya mendahului dalam 40 lap terakhir dan syukur kami mampu untuk menjarakkan kelebihan kami lebih dari dua minit pada akhir perlumbaan,” kata prinsipal Pasukan R3, Gary Lee.

VIDEO: Sorotan kejayaan Proton R3 di S1K 2018

Jika anda mengikuti dunia perlumbaan tempatan, anda pasti tahu bahawa Sepang 1000KM ini adalah kesinambungan dari perlumbaan Merdeka Millenium Endurance (MME) iaitu perlumbaan 12-jam diadakan pada Ambang Merdeka setiap tahun bermula pada tahun 2000.

Edisi pertama perlumbaan tersebut itu sendiri telah dimenangi oleh pasukan Petronas EON Racing Team (PERT) dengan jentera Proton Waja PERT (dijana enjin turbo 2.0 liter bersama sistem 4WD dari Mitsubihi Lancer Evo 5!) dipandu oleh tiga lagenda – Tommy Lee, Jimmy Low dan Karamjit Singh. Proton R3 yang dikemudi oleh Tengku Djan Ley kemudiannya pula berjaya memenangi perlumbaan yang sama untuk musim 2005 dan 2006 dengan jentera Lotus Exige 300RR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required