Semuanya bermula apabila Proton mendakwa Persona facelift yang dipertontonkan awal bulan ini secara puratanya mempunyai kos servis 32% lebih rendah apabila dibandingkan dengan Perodua Bezza dan Honda City, dalam masa lima tahun atau 100,000 km.

Sekarang, Perodua pula bersuara. “Perbezaan kos yang tidak tepat ini adalah disebabkan perbandingan yang tidak betul-betul sama. Kos servis Persona dikira mengikut jadual dalam buku servis atau manual pemilik, sementara untuk Bezza pula pengiraannya adalah berdasarkan kos penyelenggaraan pencegahan (yang sebenarnya adalah satu pilihan tambahan), dan bukannya kos penyelenggaraan mengikut jadual yang disarankan dalam buku servis,” kata pengarah urusan bahagian jualan Perodua, Datuk Zahari Husin.

Beliau juga menambah bahawa beza kos penyelenggaraan antara Persona 1.6 AT dan Bezza 1.3 AT cuma RM44, atau 1.4% lebih bagi Perodua, dan bukannya 32%. Turut diutarakan, Bezza menggunakan minyak enjin 0W-20 (Persona menggunakan minyak 10W-30) dan palam pencucuh (spark plug) iridium, yang kosnya adalah lebih tinggi.

Jadi, bezanya sekarang 40%, 32% atau 1%? Memandangkan sekarang kami sudah ada pecahan terperinci jadual servis dalam manual pemilik Bezza, gambarannya lebih jelas. Tidak seperti Proton, Perodua mempunyai pakej penyelenggaraan pencegahan Pro-Care untuk Bezza dan ia cuma satu pilihan. Barang dalam menu Pro-Care bukanlah wajib seperti dalam buku servis atau manual pemilik, dan sekiranya tidak mengambil pakej ini, jaminan kenderaan masih tidak terganggu.

Seperti yang boleh dilihat dalam carta di atas, jika pemilik memilih semua barang dalam pakej Pro-Care, ia akan memakan kos RM4,287, manakala apabila mengikut buku servis secara bulat-bulat adalah RM3,095 – bezanya RM1,192 untuk masa lima tahun. Perodua mahu kita melihat kepada jumlah RM3,095, untuk dibandingkan dengan RM3,051 bagi Persona, dan beza antara keduanya cuma RM44 atau 1.4%.

Walaubagaimanapun jika anda pergi ke pusat servis, mengangguk kepala dan berkata ya pada semua benda (pilihan pakej penyelenggaraan pencegahan Pro-Care penuh sebagai tambahan kepada menu servis yang diwajibkan), perbezaannya menjadi RM1,236 atau 40%.

Jadi, apa sebenarnya yang membuatkan pakej Pro-Care ini lebih mahal? Secara asasnya, ia melibatkan penukaran barang dalam tempoh yang lebih awal seperti palam pencucuh, penapis udara serta bendalir brek.

Sebagai contoh, dalam buku manual palam pencucuh perlu ditukar dalam tempoh 100,000 km, tetapi melalui pakej Pro-Care ia akan ditukar selepas 50,000 km. Kemudiannya, penukaran bendalir brek dan penapis udara pula ditetapkan pada 40,000 km dan 80,000 km jika mengikut buku servis, tetapi dalam pakej Pro-Care ia perlu ditukar setiap 20,000 km, bermakna pada 20,000 km, 60,000 km, dan 100,000 km ia akan muncul sebagai saranan.

Satu lagi tambahan, Perodua juga menawarkan penjajaran, imbangan dan pusingan tayar setiap 20,000 km; dan servis pendingin hawa penuh pada 60,000 km dalam pakej Pro-Care. Jika anda tidak melakukan servis tayar dan pendingin hawa ini, dan cuma mengambil pilihan bendalir brek, penapis udara dan palam pencucuh, beza antara Pro-Care dan servis standard menjadi RM823.

jadi, itulah dia perbezaan kos servis Bezza 1.3 AT mengikut buku servis, Bezza 1.3 AT dengan pakej Pro-Care dan Proton Persona 1.6 AT dalam masa lima tahun atau 100,000 km. Sesiapa yang menggunakan Bezza untuk jarak perjalanan yang tinggi, pakej Pro-Care ini mungkin dijadikan pilihan. Walaupun begitu, kalau anda memilih untuk tidak mengambilnya, jaminan kenderaan masih tidak terjejas. Pilihan di tangan anda.

Ambil perhatian juga barangan pilihan dalam pakej Pro-Care semuanya ada disiar dalam laman web Perodua (tanda bintang menunjukkan pilihannya) dan ia dimasukkan sekali dalam jumlah keseluruhan untuk tempoh yang dipilih – ini adalah jumlah rasmi yang kami gunakan untuk perbandingan sebelum ini (Proton juga mengesahkan mereka menggunakan sumber yang sama). Perhatikan semua barang tambahan ini di pusat servis dan sekiranya mahu, nyatakan anda hendak mengikut menu biasa seperti buku servis atau manual pemilik. Proton pula tidak menawarkan barangan servis tambahan.

Selain daripada itu, anda juga perlu ingat kos pemilikan keseluruhan kenderaan tidak hanya bergantung pada kos servis. Terdapat juga kira-kira cukai jalan, insurans dan tentunya juga, bahan api. Bezza 1.3 menggunakan enjin Dual VVT-i moden daripada keluarga NR dan dipadankan bersama transmisi automatik empat kelajuan, dengan model Advance dikatakan dapat memberi penggunaan bahan api sehingga 22.0 km/l hasil tambahan sistem start/stop automatik Eco Idle.