Proton catat jualan 6,145 unit pada bulan Mac 2019 – 2,979 adalah X70, rekod baru dalam sejarah Malaysia

Proton catat jualan 6,145 unit pada bulan Mac 2019 – 2,979 adalah X70, rekod baru dalam sejarah Malaysia

Suku pertama tahun 2019 (Q1 2019) telah berakhir dengan menyaksikan Proton mencatat jualan sebanyak 6,145 buah kenderaan pada bulan Mac sahaja, dan ini bersamaan dengan 11% perkongsian pasaran, dan peningkatan 2.6% berbanding bulan sama tahun 2018. Jumlah ini juga melebihi catatan 5,283 unit yang dicapai pada bulan Februari 2019 dan 4,783 pada bulan Januari 2019.

Kemudiannya, Proton juga mencatatkan peningkatan 46.1% dalam pendaftaran kenderaan pada bulan Mac, yang dikatakan oleh mereka sebagai sama dengan kadar pertumbuhan empat kali ganda lebih tinggi berbanding industri sendiri secara keseluruhan. Untuk tiga bulan pertama 2019, jumlah terkumpul adalah 43.5% atau lebih enam kali ganda daripada Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) iaitu 6.7%. Catatan jualan ini juga meletakkan Proton di hadapan berbanding pesaingnya.

Ketua pegawai eksekutif Proton, Dr Li Chunrong berkata: “Jumlah jualan yang dicatat oleh Proton pada 2019 adalah hasil terus daripada kerja keras yang dilakukan oleh semua bahagian dalam syarikat. Ia dapat dicapai dengan peningkatan jumlah pusat khidmat 3S/4S, kualiti produk, memberi semula fokus kepada layanan pelanggan dan pelbagai penambahbaikan lain. Dengan hujung tahun nanti model yang diperbaharui akan diperkenal, Proton yakin pelaburan dalam perniagaan ini akan terus menaikkan jumlah jualan.”

Daripada jumlah keseluruhan yang didaftar pada bulan Mac ini, 2,979 unit adalah model X70, dan ia sekaligus mencatat rekod baru sebagai jumlah pendaftaran paling tinggi yang pernah dicapai oleh sebuah SUV dalam masa satu bulan di Malaysia. Ia juga menjadi SUV paling popular dalam tiga bulan pertama tahun 2019, dengan 25,000 tempahan telah diterima sehingga kini.

“Dengan jumlah penghantaran X70 yang semakin meningkat, kami harap dapat mengurangkan masa menunggu untuk pelanggan. Dalam masa sama, kami bekerja tekun untuk memastikan setiap unit yang diserah adalah sempurna memandangkan kami mempunyai sasaran untuk SUV ini menjadi kenderaan dengan penilaian tertinggi dalam kajian kualiti di Malaysia tahun 2019,” tambah Dr Li.

Untuk rangkaian pengedar pula, Proton sekarang mempunyai 75 pusat khidmat 3S/4S di seluruh negara, dan mereka mendakwa ini adalah jumlah paling tinggi bagi pusat sebegitu apabila dibandingkan dengan jenama automotif yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required