Kami baru menerima spyshot dari pembaca Syed Mohd Nur Isa, yang berjaya merakamkan aksi Perodua sedang menguji model kei car Daihatsu Tanto di jalan raya kita. Bagaimana kami tahu ia adalah Perodua? Ini kerana trade plate yang digunakan adalah sama dengan model Daihatsu Move dan Ayla yang pernah diuji oleh Perodua sebelum ini.

Sebelum membuat apa jua andaian termasuklah menyatakan kemungkinan ia adalah model baharu Perodua, janganlah terlalu teruja ya. Sebab beberapa tahun lalu pun kami pernah menyiarkan berita mengenai Move yang diuji di sini, spekulasi menyatakan ia mungkin Kenari generasi akan datang, tapi sehingga kini tiada sebarang khabar berita mengenainya. Sebenarnya Perodua hanya menguji sistem keselamatan aktif yang mungkin akan dipadankan pada Myvi dan Aruz.

Dengan menguji Tanto ini, adakah ia bermakna Perodua sudah bersedia untuk memperkenalkan lebih banyak fungsi bagi ciri Advance Safety Assist (ASA)? Buat masa ini, Myvi telah ditampilkan dengan amaran pelanggaran dan brek kecemasan sendiri pada kelajuan antara 4 dan 30 km/j, bersama Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control. Aruz pula ditambah dengan kelajuan AEB sehingga 80 km/j dan turut memperkenalkan pengesan pejalan kaki pada kelajuan sehingga 50 km/j.

Di Jepun, sistem Smart Assist III ciptaan Daihatsu ditawarkan dengan dua lagi ciri yang tidak ditawarkan di Malaysia – amaran ketibaan lorong dan lampu tinggi automatik. Fungsi ini mungkin akan ditampilkan pada model generasi akan datang seperti Axia, yang dijangka akan tiba pada tahun ini, bersama Myvi facelift yang mungkin akan diperkenalkan dalam tempoh setahun atau dua tahun akan datang.