Honda Malaysia lakar kejayaan dengan pengeluaran ke-10,000 untuk kereta hibrid pemasangan tempatan

Honda Malaysia lakar kejayaan dengan pengeluaran ke-10,000 untuk kereta hibrid pemasangan tempatan

Honda Malaysia (HM) telah melakar satu lagi kejayaan, dengan mencatatkan pengeluaran ke-10,000 unit bagi model hibrid pemasangan tempatan (CKD), iaitu Honda City Hybrid. Model ke-10,000 itu juga telah pun diserahkan kepada pemiliknya yang bertuah, Saddam Hassan Abdul Salim, dengan majlis penyampaiannya disempurnakan di Macinda Auto, Kuantan, kelmarin.

Pada tahun 2004, buat pertama kalinya HM membawa masuk model hibrid ke pasaran Malaysia, dengan Civic Hybrid, diikuti Insight dan seterusnya CR-Z, yang kesemuanya diimport terus dari Jepun (unit CBU). Tahun 2012 pula, HM melangkah lebih agresif dengan mula memasang model hibrid secara CKD yang dimulakan dengan model Jazz Hybrid, di kilang pemasangannya di Pegoh, Melaka. Malah kilang terbabit juga pertama kali memproduksikan kereta hibrid di Malaysia, dan merupakan negara ketiga selepas Jepun dan Amerika Syarikat yang mengeluarkan kereta hibrid Honda.

Daripada 10,000 unit hibrid CKD yang dijual di sini, Jazz Hybrid merupakan penyumbang yang terbesar dengan lebih 6,000 unit, diikuti City Hybrid yang terjual lebih 3,400 unit. Model terkini dalam barisan kereta hibrid keluaran Honda, HR-V Hybrid, telah pun terjual sebanyak 670 unit sehingga Jun lalu.

Klik untuk besarkan

“Saya gembira dapat menyaksikan penerimaan positif rakyat Malaysia terhadap kenderaan hibrid Honda. Barisan model hibrid kami memenuhi keperluan dan gaya hidup pelanggan yang berbeza. Kami amat berbesar hati dengan kejayaan ini, yang merupakan pencapaian ketara kerana kami bukan sahaja menawarkan teknologi Jepun yang maju tetapi juga sesuatu yang menyeronokkan untuk mengekalkan kemampuan,” ujar presiden dan COO HM Sarly Adle Sarkum.

Malaysia merupakan satu-satunya negara selain Jepun yang menawarkan sistem Sport Hybrid i-DCD, yang menjana model hibrid bagi Jazz, City dan HR-V. Ia digabungkan dengan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC Atkinson-cycle dengan motor elektrik 30 PS/160 Nm, pek bateri lithium-ion dan juga transmisi automatik dwi-klac tujuh-kelajuan. Bagi HR-V Hybrid, ia mampu mencapai kuasa sehingga 152 PS dan 190 Nm.

Sebagai pemilik kenderaan hibrid Honda yang ke-10,000, Saddam turut menerima Pakej Perlindungan, yang merangkumi Ultra Body Coating, Ultra Window Coating dan skru pengunci roda, selain turut diberikan pakej Modulo secara percuma oleh HM.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required