Honda City Hybrid akan dijual pada harga lebih RM100k jika tiada pelepasan cukai kenderaan hibrid

Honda City Hybrid akan dijual pada harga lebih RM100k jika tiada pelepasan cukai kenderaan hibrid

Honda City Hybrid telah dilancarkan pada bulan Julai yang lalu dengan harga RM89,200 – terletak di bawah varian paling atas iaitu City V pada harga RM89,240. Menurut sumber daripada Honda Malaysia, jika tiada insentif cukai kenderaan hibrid yang diberikan sekarang, harga City Hybrid boleh mencecah lebih RM100,000.

Toyota juga mengeluarkan kenyataan yang sama pada tahun 2015, dengan mengatakan Camry Hybrid akan berharga sekitar RM250,000 jika tiada insentif cukai untuk kenderaan hibrid (kereta tersebut dijual pada harga RM175k sewaktu dilancarkan). BMW pula mengatakan harga 740Le dapat dikurangkan kepada RM599k daripada RM854k.

Kembali kepada City Hybrid, apa yang menjadikan kereta ini lebih mahal untuk dibina berbanding kereta petrol sudah tentu adalah sistem hibrid i-DCD yang terdiri daripada motor elektrik, pek bateri lithium-ion dan transmisi klac berkembar tujuh kelajuannya.

Barangan lain yang terlibat adalah modifikasi kepada sistem brek (sistem brek servo elektrik) yang dapat memberikan sistem penjanaan semula kuasa, compressor pendingin hawa dan nisbah stereng yang lebih pantas (meningkat sehingga 15.6%), seterusnya memberikan tindak balas lebih baik.

Semua barangan ini menambah berat sebanyak 69 kg, yang seterusnya memberikan kesan kepada kawalan dan dinamik kenderaan tersebut. Untuk berhadapan dengan perkara ini, City Hybrid menggunakan suspensi belakang lebih besar, kerangka belakang lebih tegar dan tiang sokongan lebih kuat untuk menyokong suspensi hadapan. Menurut Honda, semua kelengkapan ini membantu kawalan City Hybrid atas jalan raya, termasuk stabiliti dan kelincahannya.

Honda City Hybrid menggunakan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC Atkinson Cycle, dengan jumlah kuasa keseluruhan sebanyak 137 PS dan 170 Nm. Sebagai perbandingan, model City petrol menggunakan enjin 1.5 liter i-VEC SOHC yang berkuasa 120 PS dan 145 Nm, dengan padanan kotak gear CVT.

Anda boleh melihat lebih terperinci berkenaan penjana kuasa hibrid yang digunakan oleh Honda di sini, dan untuk bateri hibrid tersebut, Honda Malaysia memberikan jaminan selama lapan tahun tanpa had batuan. Jika perlu pun ia untuk ditukar, kosnya cuma RM5,513, dan kadar pertukaran bateri ini di Jepun hanyalah 0.103% daripada 250,000 unit yang telah terjual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required