Honda ADV 150 didedah di GIIAS 2019 – banyak pengaruh rekaan dan ciri seperti X-ADV 750

Honda ADV 150 didedah di GIIAS 2019 – banyak pengaruh rekaan dan ciri seperti X-ADV 750

Bukan sekadar khabar angin lagi, akhirnya model skuter terbaru daripada Honda telah dipertontonkan buat kali pertama di dunia semasa pameran GIIAS 2019 di Indonesia. Ia menggunakan nama ADV 150, cuma kekurangan satu huruf berbanding ‘abangnya’ X-ADV 750.

Rakan sekerja kami yang berada di sana telah berjaya mendapatkan galeri motosikal baru yang bakal memberi saingan sengit kepada Yamaha Aerox (dipanggil NVX155 di negara kita) ini, namun spesifikasinya masih belum diterima. Daripada namanya, kita boleh mengetahui skuter baru ini mempunyai kapasiti enjin sekitar 150 cc.

Seperti yang boleh dilihat, ADV 150 membawa konsep rekaan tinggi seperti X-ADV 750, dan kesemua lampunya kelihatan seperti unit LED dengan terdapat jalur lampu siang seperti kening di hadapan. Sebagai sebuah skuter yang lebih kecil, ciri lasaknya turut dikurangkan sedikit tetapi masih kekal menarik dalam segmennya.

Sebagai contoh, rim ADV 150 ini menggunakan jenis aloi yang bersaiz 14 inci dengan tayar bersaiz 110/80 di hadapan dan 120/70 di belakang, tiada penghadang tangan, pelindung angin hadapannya lebih rendah dan fork hadapan adalah jenis teleskopik.

Namun jika dibandingkan dengan skuter lain dalam segmennya, ADV 150 ini masih cukup menarik bukan sahaja kerana rekaannya tetapi juga ciri seperti brek cakera depan dan belakang dengan angkup Nissin, suspensi Showa dengan tabung di belakang, brek ABS, tempat duduk luas serta panel meter LCD yang mirip seperti X-ADV 750.

Kami akan menambah perincian spesifikasi apabila ia sudah diterima nanti, tapi jangkaannya, ADV 150 ini menggunakan enjin yang sama seperti Vario iaitu unit satu siilnder 149.3 cc SOHC dengan sistem suntikan bahan api PGM-FI dan mampu menghasilkan 12.9 hp pada 8,500 rpm serta 13.4 Nm tork pada 5,000 rpm, dihantar ke roda belakang melalui transmisi automatik V-Matic. Ia juga kelihatan mempunyai ciri Idling Stop dengan suis di bahagian kanan pemegang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Maria on Jul 19, 2019 at 11:38 am

    Penulis nampaknya ada kesalahan pada rim dan saiz roda moto ni.. depan rim 14 inci saiz 110/80 tapi belakang saiz 130/70 rim 13 inci.. Enjin dia berasaskan pcx bukan vario power dia 14.5 hp tork dia 13.8 nm

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required