Di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) tahun lalu, Suzuki telah menayangkan SUV kompak Jimny generasi baharu di negara berkenaan buat pertama kali. Kemudian ia telah secara rasmi di jual pada pasaran Thailand pada April tahun ini ketika berlangsungnya Bangkok International Motor Show (BIMS). Dan pada GIIAS tahun ini, Jimny secara rasmi dilancarkan di Indonesia.

Seperti juga Thai, pasaran Indonesia menerima Jimny terus dari kilang Suzuki di Jepun, dijual pada harga bermula Rp 315.5 juta (RM93,340) untuk model manual dengan warna badan tona tunggal, dan dua juta rupiah (RM591) untuk model sama tetapi dengan warna badan dua-tona. Model automatik pula dijual pada harga bermula Rp 328 juta (RM97,017) untuk warna badan tona tunggal dan Rp 330 juta (RM97,605) untuk warna badan dua-tona.

Menurut media-media tempatan Indonesia, harga yang ditawarkan tersebut adalah lebih rendah dari apa yang dijangka sebelum ini iaitu di antara Rp 350-400 juta (RM103,521 hingga RM118,313). Ia juga dilihat jauh lebih murah dari Jimny pasaran Thailand yang juga CBU dari Jepun dijual pada harga 1.55 juta baht hingga 1.65 juta baht atau sekitar RM200k hingga RM212k.

Tidak seperti Jimny JDM yang diklasifikasikan sebagai Kei-Car dengan enjin 660 cc tiga-silinder, model-model yang diimport keluar dari Jepun adalah dalam versi “Sierra” dengan overfender lebih lebar, dibekalkan dengan enjin K15B empat silinder 1.5 liter, berkuasa 102 PS/130 Nm. Jimny bukanlah SUV gaya hidup biasa kerana ia dibina di atas platform ladder frame dan menerima sistem 4WD dengan gear 2H, 4H dan 4L.

Kerangka baharu ini menampilkan cross member tambahan bagi menguatkan lagi asasnya ketika dibelasah pada laluan off-road, dan dilengkapi gandar solid dengan tiga hubungan pada hadapan dan belakang, bersama spring gegelung untuk suspensi. Selain itu, ia dibina dengan kelegaan tanah 210 mm, radius pusingan 4.9 meter, sudut approach 37-darjah, ramp breakover 28-darjah, dan sudut berlepas 49-darjah bagi memastikan ia boleh merentas pelbagai permukaan di hutan.

Memandangkan ia di reka lebih khusus untuk pemanduan off-road, Jimny diberikan hanya kelengkapan asas seperti lampu hadapan LED dengan penyembur air, roda stereng balutan kulit bersama butang telefon dan audio, cruise control, pendingin hawa automatik, sistem audio dengan skrin JVC 2-DIN.

Tiada upholsteri kulit, tiada larasan elektrik untuk tempat duduk hadapan, manakala tempat duduk belakang masih boleh dilipat dengan nisbah 50:50. Ciri standard lain yang dipadankan pada Jimny pasaran Indonesia ini termasuk rim 15-inci dengan tayar A/T kurus bersaiz 195/80R15, ESP, Kawalan Menurun Bukit, Bantuan Mula Mendaki dan juga hanya dua beg-udara.