Renault Subscription dibuka kepada umum – servis langganan kenderaan dari RM1,299 sebulan

Renault Subscription dibuka kepada umum – servis langganan kenderaan dari RM1,299 sebulan

Bulan Mei lalu pengedar kenderaan Renault di Malaysia, TC Euro Cars telah memulakan projek perintis servis langganan kenderaan (Renault Subscription) secara eksklusif kepada Tan Chong Motor Holdings (TCMH), Warisan Tan Chong Holdings (WTCH) dan pekerja APM. Kini, servis sama dibuka pula kepada awam.

Mereka yang berminat boleh menggunakan servis ini untuk dua model iaitu Captur dan Koleos, dengan harga bergantung kepada pelan langganan bulanan yang dipilih. Walaubagaimanapun, deposit keselamatan yang boleh dipulangkan semula sebanyak RM2,500 untuk Captur dan RM3,500 untuk Koleos dikenakan, tanpa mengambil kira pelan yang anda pilih.

Dua pelan ditawarkan, iaitu yang pertama adalah Fixed, untuk satu model sahaja, dengan pilihan terma satu atau dua tahun. Untuk Captur, pelan selama dua tahun akan melibatkan kos RM1,299 sebulan, manakala langganan untuk satu tahun berharga RM1,499 sebulan.

Mereka yang memerlukan model lebih besar boleh memilih Koleos, di mana servis langganannya untuk tempoh dua tahun ditetapkan pada harga RM2,299 sebulan manakala untuk satu tahun ia berjumlah RM2,499 sebulan. TC Euro Cars juga ada menawarkan Koleos Signature yang menggunakan spesifikasi lebih tinggi pada harga RM2,699 sebulan untuk dua tahun dan RM2,899 sebulan untuk satu tahun.

Renault Subscription dibuka kepada umum – servis langganan kenderaan dari RM1,299 sebulan

Harga semua pelan ini adalah termasuk kos servis biasa, cukai jalan, insurans serta jarak perjalanan 20,000 km yang telah ditetapkan untuk satu tahun. Sekiranya anda perlukan jumlah yang lebih, terdapat pilihan tambahan 10,000 km setahun yang diberikan dengan harga tambahan RM200 sebulan. Di hujung tempoh langganan, setiap catatan jarak perjalanan yang lebih daripada perjanjian akan dicas RM0.50 bagi setiap kilometer.

Satu lagi tambahan yang ditawarkan adalah pakej Wear & Tear, dengan harga tambahan RM100 setiap bulan – untuk pelan Fixed dua tahun sahaja. Apabila memilih pakej ini, setiap alat ganti lusuh yang ditukar akan dimasukkan sekali dalam program langganan.

Jika perlu menamatkan pelan sebelum tempoh yang telah ditetapkan, anda perlu membayar RM300 (dikenakan setiap bulan bagi tempoh selebihnya), sekiranya ia dilakukan dalam masa 12 bulan. Syarat ini diguna untuk semua pelan Fixed, termasuk terma satu dan dua tahun. Bagi pelan yang melibatkan langganan selama dua tahun, penamatan pelan dari bulan ke 13 dan tempoh selepas itu akan dikenakan bayaran RM200 – juga dikenakan setiap bulan untuk tempoh yang tinggal.

Renault Subscription dibuka kepada umum – servis langganan kenderaan dari RM1,299 sebulan

Sekiranya mahukan kepelbagaian pula, terdapat pelan Switch, yang membenarkan anda menukar antara Captur dan Koleos. Pelanggan pelan ini boleh mendapatkan pilihan sama ada Base atau Prime, di mana perbezaannya adalah pada jumlah bulan anda dapat menggunakan Koleos (dua bulan untuk Base dan empat bulan untuk Prime) dalam tempoh satu tahun. Deposit RM3,500 dikenakan untuk kedua-dua pilihan.

Pelan Switch Base ditetapkan pada harga RM1,999 sebulan manakala Prime pula RM2,199. Kedua-dua pelan juga dikira termasuk cukai jalan, insurans serta kos servis biasa, tetapi berlainan berbanding pelan Fixed kerana ia sudah termasuk sekali dengan pakej Wear & Tear serta tidak mempunyai had catatan perjalanan. Selain itu, anda juga tidak akan dikenakan sebarang bayaran untuk menamatkan pelan Switch pada tempoh lebih awal, tetapi notis sebulan lebih awal diperlukan.

Servis Renault Subscription menawarkan manfaatnya yang tersendiri kerana pelanggan tidak perlu mengeluarkan jumlah bayaran muka yang tinggi untuk memandu sebuah Renault, membayar kos penyelenggaraan, dikekang dengan tempoh jual beli yang lama dan tidak terkesan dengan susut nilai. Namun adakah ia sesuai di negara kita?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required