dav

Februari lalu, UMW Toyota Malaysia mengumumkan bahawa Toyota GR Supra A90 bakal di bawa ke pasaran Malaysia, dan ia disahkan akan dilancarkan pada September ini. Hari ini kami menerima satu set gambar dari pembaca, Mior Mohd Amin yang mengesahkan unit awalan tersebut sudah pun berada di Malaysia.

Menurutnya, gambar tersebut diambil di Shah Alam, dari Padang Jawa menuju ke Seksyen 15 – mungkin dalam perjalan ke ibu pejabat UMW Toyota setelah turun dari Pelabuhan Klang. Ia adalah unit dengan warna hero Supra generasi baharu iaitu Prominence Red, dan menerusi sedikit bahagian rim yang terdedah, ia mungkin dari varian paling berkuasa dijana enjin 3.0 liter.

dav

Toyota Supra generasi kelima ini sudahpun dilancarkan di Filipina dengan harga sekitar RM400k, dan kemudian dilancarkan pada di Indonesia pada bulan lalu dengan harga sekitar RM600k. Ia turut telah didedahkan di Bangkok International Motor Show (BIMS) 2019 pada Mac lalu, dan disahkan akan dilancarkan di Thailand tahun ini juga.

Model dengan kuasa paling tinggi digerakkan dengan enjin BMW B58 3.0 liter enam silinder sebaris dengan pengecas turbo sama seperti kembarnya BMW Z4 M40i, menghasilkan 340 hp/500 Nm, bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF, dan memacu hanya roda belakang. Gandingan tersebut membolehkan Supra ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.3 saat.

GALERI: Toyota Supra untuk pasaran Jepun