Toyota Concept-i diperbaharui untuk Olimpik Tokyo

Toyota Concept-i diperbaharui untuk Olimpik Tokyo

Melalui model Concept-i yang didedahkan pada tahun 2017, Toyota sudah mula menunjukkan visi mereka untuk kenderaan masa hadapan yang mesra dan menyeronokkan. Kini, model tersebut diperbaharui, menjadikannya lebih dekat kepada realiti kerana akan digunakan sewaktu acara Sukan Olimpik dan Paralimpik Tokyo 2020.

Daripada gambar yang didedahkan, bentuk asas kenderaan ini yang unik masih dikekalkan, tetapi ia sekarang mempunyai kemasan berwarna emas, keseluruhan tayar belakang yang ditutup dan cuma boleh dilihat melalui lubang-lubang kecil, rim yang lebih kecil, serta cermin sisi dan empat pintu yang terbuka seperti biasa.

Bahagian dalam juga masih sama, dengan papan pemuka yang melengkung serta konsol tengah yang seakan terapung. Antara bahagian yang diubah untuk penggunaan dalam dunia sebenar adalah seperti tempat duduk lebih besar serta roda stereng berbentuk bulat. Panel instrumen menggunakan latar berwarna putih, dan ia akan dipantulkan ke cermin hadapan dengan sistem head-up display.

Tiada perincian spesifikasi yang didedahkan setakat ini, tetapi Toyota telah mengesahkan bahawa Concept-i akan dikuasakan oleh elektrik daripada bateri dengan kemampuan autonomous Level 4 dan boleh berinteraksi dengan penumpang. Mereka juga mahu mengetengahkan ciri ini semasa ia digunakan untuk membawa penumpang di acara tersebut.

Concept-i akan digunakan sebagai kenderaan operasi untuk acara penyerahan obor Olimpik dan kenderaan pengiring semasa acara maraton. Ia akan menyertai 3,700 lagi kenderaan lain yang mempunyai tugas rasmi waktu sukan tersebut, dan 90% daripadanya menggunakan kuasa elektrik seperti hibrid, plug-in hybrid, elektrik penuh atau hydrogen fuel cell.

Antara contoh kenderaan lain Toyota yang terlibat adalah seperti Accessible People Mover (APM) untuk orang yang memerlukan khidmat mobiliti istimewa, e-Palette untuk pekerja dan atlet, serta alat bantuan bergerak yang boleh bersambung dengan kerusi roda. Selain daripada itu, Toyota juga akan membekalkan 500 buah model Mirai dan bas fuel cell Sora untuk acara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required