Teksi motosikal: MIROS laksana kajian untuk dapatkan persepsi pengguna jalan raya mulai 29 Ogos-7 Sept

Teksi motosikal: MIROS laksana kajian untuk dapatkan persepsi pengguna jalan raya mulai 29 Ogos-7 Sept

Perkhidmatan ride-hailing atau pun teksi motosikal seperti Go-Jek yang dijalankan di Indonesia, menjadi isu yang agak panas juga dibincangkan tatkala ini. Cadangan yang dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq, ini turut menerima pelbagai kritikan dari banyak pihak termasuk Blue Taxi dan MyCar.

Walau bagaimana pun, jemaah Menteri yang bersidang pada pada 21 Ogos lalu telah bersetuju supaya perkhidmatan ride-hailing ini dibenarkan untuk melaksanakan Proof Of Concept (POC) di Malaysia. Namun demikian, keputusan tersebut hanya akan dimuktamadkan setelah kajian terhadap aspek-aspek penting lain dikaji terlebih dahulu.

Maka, untuk itu, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telah dipertanggungjawabkan oleh Kementerian Pengangkutan untuk menjalankan kajian bagi mengenal pasti tahap penerimaan pengguna jalan raya terhadap kebolehlaksanaan perkhidmatan teksi motosikal di negara ini. Ia meliputi aspek keselamatan jalan raya, perundangan, aliran trafik, ekonomi, keselamatan sosial, kesihatan, budaya serta peralihan mod pengangkutan.

Kajian yang bertajuk ‘Kajian Persepsi Pengguna Jalan Raya Terhadap Kebolehlaksanaan Perkhidmatan Teksi Motosikal’ yang bermula pada 29 Ogos hingga 7 September ini, dilakukan secara atas talian menerusi PAUTAN INI.

Kumpulan sasaran bagi kajian ini adalah kepada penunggang motosikal dan kajian ini bagi menyuarakan pendapat dan pandangan tentang pelaksanaan perkhidmatan teksi motosikal di Malaysia. Malah, MIROS akan membentangkan hasil pendapat orang ramai kepada Kementerian Pengangkutan bagi merangka mekanisme pelaksanaan perkhidmatan teksi motosikal di Malaysia.

Jadi, jangan lupa untuk menyertai kajian ini kerana hanya kurang 15 minit sahaja untuk melengkapi segala jawapan yang diperlukan. Kalau setakat kecam sana sini, pun tak berbaloi jugakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required