Tun M sempat pandu uji SUV VinFast SA2.0 di Hanoi

Tun M sempat pandu uji SUV VinFast SA2.0 di Hanoi

HANOI, 28 Ogos — Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memandu uji kereta VinFast, buatan Vietnam model SUV LUX SA (A) 2.0 semasa mengadakan lawatan ke Hoa Lac Hi-Tech Park hari ini.???–fotoBERNAMA (2019) HAK CIPTA TERPELIHARA???

Ingat lagi kereta jenama Vietnam iaitu VinFast yang diperkenalkan secara rasmi tahun lalu? Ketika lawatan rasmi tiga hari Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad ke negara tersebut awal minggu ini, beliau turut dijemput untuk melawat fasiliti VinFast yang terletak di Hoa Lac Hi-Tech Park, Hanoi.

Dalam lawatan tersebut, Tun berkesempatan untuk memandu uji SUV premium LUX SA2.0, dan beliau juga diperkenalkan kepada versi sedan LUV A2.0 dan juga model hatchback kompak VinFast Fadil, lapor Bernama.

Sebelum diperkenalkan di Vietnam tahun lalu, LUX A2.0 dan SA2.0 terlebih dahulu telah membuat kemunculan di Paris Motor Show 2019. Kedua-dua model tersebut masing-masing diasaskan dari sedan BMW 5 Series F10 dan juga SUV BMW X5 F15. Ia turut jana enjin BMW N20 2.0 liter empat-silinder petrol dengan dua talaan – 176 PS/300 Nm dan 231 PS/350 Nm.

Sedan LUX A2.0 akan ditawarkan dengan kedua-dua talaan enjin, manakala versi SUV hanya hadir dengan enjin 231 PS sahaja. Kedua-duanya digandingkan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik dari ZF. Model-model mewah ini dijangka akan mula dijual di Vietnam tahun ini.

VinFast Fadil pula adalah model rebadge dari Vauxhall Viva/Opel Karl, iaitu model yang diasaskan dari Chevrolet Spark. Hatchback ini juga telah didedahkan pada November tahun lalu, dan ia dijana oleh enjin petrol 1.4 liter empat-silinder berkuasa 98 hp/128 Nm, digandingkan dengan kotak gear CVT.

VinFast adalah subsidiari dari Vingroup, iaitu syarikat swasta terbesar di Vietnam. Jenama tersebut sebelum ini turut telah mendedahkan rancangan mereka untuk menghasilkan model-model lain termasuk kereta elektrik yang akan dibangunkan sendiri dengan kerjasama firma kejuruteraan Jerman iaitu EDAG, serta bas elektrik dengan sokongan Siemens.

Awal bulan ini juga, VinFast telah menandatangani perjanjian untuk membekalkan 1,500 unit Fadil untuk servis ride-hailing FastGo Viet Nam. Kedua-dua syarikat tersebut turut bersetuju untuk menggunakan sedan LUX untuk perkhidmatan pengangkutan mewah pada masa hadapan.

GALERI: VinFast LUX A2.0

GALERI: VinFast LUX SA2.0

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required