Tokyo 2019: Subaru Levorg Prototype dengan enjin baharu 1.8 liter turbocharged 4-silinder boxer

Tokyo 2019: Subaru Levorg Prototype dengan enjin baharu 1.8 liter <em>turbocharged</em> 4-silinder boxer

Subaru mengambil peluang keemasan dalam penganjuran Tokyo Motor Show (TMS) 2019 bagi mempertontonkan model Subaru Levorg Prototype. Memandangkan pada namanya ada perkataan “Prototype”, nampaknya ia semakin bersedia untuk menjadi model produksi, dengan pelancaran dijangka pada separuh kedua 2020 di negara kelahirannya, Jepun.

Levorg serba baharu pertama kali dipertontonkan sebagai Viziv Tourer Concept pada tahun lalu di Geneva Motor Show, dan sepert model baharu Subaru yang lain (XV, Ascent, Impreza dan Forester), ia juga bakal menggunakan Subaru Global Platform yang menawarkan ketegaran kerangka yang lebih signifikan berbanding model semasa iaitu generasi pertamanya.

Subaru berkata, rekaan yang berfalsafah “Dynamic X Solid” sebagai penggayaan Levorg baharu, malahan rekaan konsep “Bolder” turut “menyerlah nilai dan karakter untuk setiap model Subaru”. Konsep ini menampakkan rupa yang lebih agresif, bermula dengan sudut hadapannya yang lebih besar, gril berbentuk haksagon, dengan menampilkan jaluran krom.

Tokyo 2019: Subaru Levorg Prototype dengan enjin baharu 1.8 liter <em>turbocharged</em> 4-silinder boxer

Lampu utamanya telah direkabentuk semula, dengan jaluran yang melunjur ke belakang, disambungkan dengan seksyen yang menempatkan lampu kabus dengan “corong” hiasan. Ia seperti semya ciri yang ditampilkan pada bahagian hadapan Levorg ditonjolkan, begitu juga dengan corong pengambilan bawah yang lebih halus. Seperti mana Levorg terdahulu, bonnet scoop yang menyalurkan udara ke enjin turbocharged masih dikekalkan untuk model yang baharu ini.

Daripada pandangan sisi, kelihatan gerbang roda yang lebih bersegi berbanding bentuk bulat pada model semasa, sementara pintunya juga lebih menyerlah dengan garisan karakter yang melunjur merentasi pemegang pintu. Seperti mana teaser yang pernah dipaparkan sebelum ini, Subaru Prototype kelihatan sangat sporty pada bahagian belakang dengan lampu berbentuk-C, yang kini tampil lebih nipis.

Walau bagaimana pun, semakan di bahagian belakang tidaklah drastik seperti hadapan, dengan perumah reflektor hitam dan lebih bersudut di hujung bampar. Spoiler belakang pula menerima kemasan tambahan untuk membantu menampakkan garisan yang lebih lembut. Tiada foto dalaman kerana cermin tingkapnya digelapkan sepenuhnya, jadi kena tunggu rekaan dalamannya apabila versi produksi didedahkan sepenuhnya.

Walau bagaimana pun, pengeluar kereta Jepun ini telah mendedahkan sedikit perincian teknikal dan ciri yang ditampilkan. Ini termasuklah enjin 1.8 liter turbocharged dan suntikan terus empat-silinder boxer. Namun tiada angka kuasa yang didedahkan setakat ini. Dan difahamkan, ia dijangka akan dipadankan dengan Lineartronic CVT dan sistem Symmetrical All-Wheel Drive system.

Tokyo 2019: Subaru Levorg Prototype dengan enjin baharu 1.8 liter <em>turbocharged</em> 4-silinder boxer

Pada generasi sebelumbyam Levorg dipadankan dengan enjin FA20F 2.0 liter, yang didatangkan bersama pengecas turbo dan suntikan terus bahan api yang mampu memberikan kuasa sehingga 300 PS dan tork 400 Nm. Enjin kedua pula ialah FB16 DIT, dengan 1.6 liter pengecas turbo bersama hamburan kuasa 170 PS dan 250 Nm – inilah unit yang kita dapat di pasaran Malaysia.

Satu lagi teknologi baharu yang bakal ditampilkan termasuklah sistem EyeSight generasi baharu, yang menampilkan kamera stereo yang diperbaharui dengan sudut pandangan yang lebih lebar. Sebagai tambahan, sistem tersebut kini disokong oleh empat radar pengesan di bampar hadapan dan belakang, yang membolehkan ia merakamkan 360 darjah sudut pandangan di sekeliling kenderaan. Fungsi brek pra-pelanggaran Eye Sight juga telah diperluaskan untuk melintas dan memasuki simpang yang mempunyai sudut pandangan rendah.

Bukan itu sahaja, ia turut dilengkapi dengan GPS dan Michibiki (Quasi-Zenith Satellite System). Ia bekerjasama dengan data pemetaan berdefinisi tinggi, membuatkan Levorg dapat mengesan bentuk jalan di hadapan, sekaligus akan mengurangkan kelajuan secara automatik sebelum sampai di selekoh, dan membantu pemandu untuk memandu secara bebas-tangan di trafik.

Akhir sekali, ia turut didatangkan dengan Advanced Automatic Collision Notification yang pertama kali diaplikasikan untuk Subaru di Jepun, ia merupakan perkhidmatan SOS yang akan menghantar data kepekaan secara automatik kepada perkhidmatan kecemasan dan pengendali apabila ada impak besar daripada pelanggaran yang dikesan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required