Mazda CX-8 2020 – kemaskini untuk pasaran Jepun

Mazda CX-8 2020 – kemaskini untuk pasaran Jepun

Mazda CX-8, walaupun telah diproduksi secara CKD di Malaysia dan kami juga telah memandu ujinya awal bulan ini, ia belum lagi masuk ke pasaran tempatan secara rasmi. Namun di Jepun, model tersebut telah pun menerima berberapa kemaskini untuk versi 2020, didedahkan ketika berlangsungnya Tokyo Motor Show 2019 minggu lalu.

Untuk pasaran negara matahari terbit tersebut, SUV dengan tiga baris tempat duduk berkenaan boleh dipilih dalam sembilan gred berbeza, termasuk dua opsyen Mode Special Edition, dan dijual pada harga bermula 2,948,000 yen (RM113,285) hingga 4,890,600 yen (RM187,935).

Menerusi versi ini, sedikit perubahan boleh ditemui pada bahagian dalaman. Skrin infotaimen pada bahagian tengah papan pemuka kini lebih besar dari tujuh-inci kepada lapan-inci. Kemudian Mazda telah menambah salutan istimewa pada bumbung bagi mengurangkan lagi bunyi ketika hujan.

Mazda CX-8 2020 – kemaskini untuk pasaran Jepun

Ruang but belakang juga dikemaskini bagi memberikan lebih ruang – tambahan 19 liter kepada 84 liter, dan untuk model yang diberikan subwoofer untuk sistem bunyi Bose ruang berkenaan kini 8 liter lebih luas menjadi 56 liter. Bagi model gred-gred tertentu, CX-8 JDM kini diberikan bumbung suria berkuasa dan juga port USB pada tempat duduk baris ketiga.

Dengan Pakej L, CX-8 kini diberikan suis satu sentuhan pada tempat duduk baris kedua jenis bench atau captain seat balutan kulit Nappa dengan pemegang cawan dan port USB untuk laluan ke baris ketiga. Pakej baharu Proactive S juga akan ditambah bermula Januari 2020 nanti, yang akan menawarkan tempat duduk balutan kulit berwarna hitam dan pemanas tempat duduk baris kedua (juga ditawarkan pada gred 25S Proactive dan XD Proactive).

Model edisi khas Exclusive Mode pula akan diberikan fungsi larasan berkuasa untuk perehat belakang serta gerakan gelangsar pada tempat duduk baris kedua, dan turut menampilkan diberikan liang pengudaraan serta konsol yang dibekalkan dengan perehat tangan.

Mazda CX-8 2020 – kemaskini untuk pasaran Jepun

Bagi pilihan janakuasa pula, ia masih kekal ditawarkan dengan dua enjin petrol SkyActiv-G dan satu pilihan enjin turbodiesel SkyActiv-D. Versi petrol terdiri dari enjin 2.5 liter empat-silinder NA berkuasa 190 PS/252 Nm, dan juga versi 2.5 liter turbo berkuasa 230 PS/420 Nm. Model turbodiesel pula dijana oleh enjin 2.2 liter empat-silinder berkuasa 190 PS/450 Nm.

Kesemua jenis enjin ini dipadankan hanya dengan kotak gear automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan. Bagi versi kemaskini ini, Mazda Jepun menawarkan pilihan pacuan roda hadapan atau pacuan semua roda untuk semua jenis enjin. Manakala untuk versi AWD, ia kini dilengkapkan dengan sistem Off-Road Traction Assist yang memberikan lebih prestasi ketika memandu pada permukaan lasak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required