Lexus LC 500 Convertible jadi lebih bergaya, mewah

Lexus LC 500 Convertible jadi lebih bergaya, mewah

Lexus LC mungkin sudah termasuk dalam senarai antara kereta produksi yang tercantik pernah dihasilkan, tetapi sekarang cabang syarikat mewah Toyota tersebut memperkenalkan pula versi dengan bumbung boleh buka dipanggil sebagai LC 500 Convertible.

Penampilannya tidak terjejas sedikit pun dengan ketiadaan bumbung gentian karbon seperti model coupe, malah menjadi lebih unik. Di belakang penyandar kepala tempat duduk terdapat tonneau cover yang menyembunyikan bumbung tersebut apabila ia dilipat.

Profail kenderaan ini juga dijadikan lebih dramatik hasil penggunaan spoiler kecil di atas penutup but, untuk menggantikan spoiler jenis aktif yang disediakan sebagai pilihan untuk model coupe. Spoiler ini juga menempatkan lampu brek ketiga dan lebarnya dijadikan sama seperti kenderaan.

Lexus LC 500 Convertible jadi lebih bergaya, mewah

Bumbung jenis kain empat lapis yang digunakan pada LC 500 Convertible ini disediakan dalam pilihan warna hitam, biru atau beige, dan direka untuk menampakkan bentuk kerangkanya supaya tidak menjejaskan garis aliran bumbung. Fabriknya juga dipilih dan dihasilkan secara rapi untuk memastikan ketegangan yang optima, kurang kedutan dan boleh menyerap bunyi. Ia boleh diturunkan dalam masa cuma 15 saat dan dipasang semula dalam masa 16 saat – pada kelajuan bawah 50 km/j.

Di dalam, keadaannya sama sahaja seperti versi coupe, dengan panel instrumen digital, penunjuk rpm yang boleh beralih, skrin tengah 10.3 inci dan balutan kulit berliang pada kebanyakan bahagian termasuk tempat duduk. Butang pengawal fungsi bumbung terletak di konsol tengah berhampiran perehat tangan dan pad sesentuh.

Lexus juga berusaha keras untuk memastikan perincian kereta ini nampak kemas dan premium walaupun dengan bumbung dibuka. Penolak angin polikarbonat lutsinar digunakan untuk mengurangkan kesan buffeting angin, bersama sistem penghapus bunyi aktif untuk menapis bunyi yang tidak menyenangkan. Bunyi enjin V8 dan ekzos aktifnya walaubagaimanapun masih boleh kedengaran.

Fungsi Lexus Climate Concierge menjadi lebih berguna pada kereta ini bagi memastikan pemandu dan penumpang sentiasa selesa. Ia boleh melaras suhu pendingin hawa serta pemanas roda stereng, tempat duduk dan juga leher.

Buat masa ini LC 500 versi bumbung boleh buka ini cuma boleh didapati dengan enjin V8 5.0 liter NA dengan kuasa 471 hp dan 540 Nm, yang dipadankan bersama transmisi automatik 10 kelajuan Direct Shift untuk menghantar kuasa ke roda belakang.

Untuk memastikan badannya kuat dan masih lagi mempunyai karekter pengendalian yang sama seperti versi coupe, kenderaan ini dipasang dengan beberapa struktur penguat, antaranya yang berada pada suspensi belakang, di mana ia telah dibentuk semula, diubah kedudukannya dan dibuat daripada aluminium untuk mengurangkan berat. Keselesaan waktu bergerak juga dipertingkat dengan penggunaan Yamaha Performance Damper.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required