Volkswagen ID. Space Vizzion – kuasa 335 hp, tork 659 Nm, jarak gerak 590 km dan 0-100 km/j dalam 5.4 saat

Volkswagen ID. Space Vizzion – kuasa 335 hp, tork 659 Nm, jarak gerak 590 km dan 0-100 km/j dalam 5.4 saat

Volkswagen telah mendedahkan model konsep ID. ketujuh, yang dipanggil sebagai ID. Space Vizzion. Ia hadir selepas model ID pertama yang telah menjadi ID.3, ID. Crozz, ID. Buzz, ID. Vizzion, ID. Buggy dan ID. Roomzz. Model baru ini dibina atas platform Modular Electric Drive Matrix (MEB) dan menggunakan bentuk badan wagon, tapi Volkswagen mendakwa ia boleh memberi ruang seperti sebuah SUV.

Pada bahagian lantai ID. Space Vizzion ini terdapat pek bateri dengan kapasiti 82 kWh yang menawarkan jarak gerak sehingga 590 km berdasarkan kitaran ujian WLTP. Kuasa keseluruhan yang mampu dihantar kepada semua roda (AWD) adalah 335 hp dan tork 659 Nm, tetapi terdapat satu lagi versi yang mempunyai kuasa 275 hp and 500 Nm, dan menggunakan pacuan roda belakang sahaja. Versi 335 hp boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat.

Pakej kuasa elektrik yang digunakan pada ID. Space Vizzion membenarkan rekaan yang fleksibel, jadi pereka dan jurutera Volkswagen telah mengambil peluang untuk meningkatkan ciri aerodinamik serta memaksimakan jarak perjalanan yang mampu ditawarkan oleh pek bateri tersebut. Dimensi kenderaan ini adalah 4,958 mm panjang, 1,897 mm lebar dan 1,529 mm tinggi, dengan jarak roda 2,965 mm, menjadikannya hampir seperti Audi A6 Avant.

Volkswagen ID. Space Vizzion – kuasa 335 hp, tork 659 Nm, jarak gerak 590 km dan 0-100 km/j dalam 5.4 saat

Pada ID. Space Vizzion ini, udara yang datang dari hadapan akan masuk pada bukaan antara lampu utama, dan pergi ke atas bumbung melalui bonet yang rendah. Bampar hadapan juga menyampaikan udara ke luar dan belakang kenderaan.

Nama Space yang digunakan pada kenderaan ini merujuk kepada ruang bahagian dalamnya, di mana menurut Volkswagen lebih sama seperti kereta premium dengan jarak roda yang panjang, berbanding model kelas pertengahan. Kebanyakan bahagian di dalam dibalut dengan kulit buatan manusia yang dinamakan sebagai AppleSkin (menggunakan bahan buangan daripada proses pengeluaran jus epal).

Tiada kemasan krom yang digunakan pada ID. Space Vizzion ini, dan bahagian berkilat yang anda nampak itu sebenranya menurut Volkswagen menggunakan cat yang cuma kelihatan seperti krom.

Volkswagen ID. Space Vizzion – kuasa 335 hp, tork 659 Nm, jarak gerak 590 km dan 0-100 km/j dalam 5.4 saat

Paparan informasi dibahagi kepada dua iaitu sistem head-up display AR yang memaparkan informasi asas kepada pemandu, manakala ciri lain seperti hiburan, keselesan, fungsi atas talian dan tetapan kenderaan boleh dilihat pada skrin sesentuh 15.6 inci yang terletak di tengah. Sebagai tambahan, pemandu juga boleh informasi tambahan melalui jalur lampu interaktif pada A-pillar yang dipanggil sbagai ID. Light.

Sama seperti model konsep yang lain, ID. Space Vizzion ini memberi petunjuk awal kenderaan yang akan dikeluarkan untuk pasaran nanti, di mana bagi ID. Space Vizzion ini, ia adalah untuk pasaran Eropah dan Amerika Syarikat. Model konsep ID. Vizzion dan ID. Space Vizzion akan masuk ke dalam pasaran sebagai ID. 5.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required