Isu ambil alih PLUS: Tiga kementerian sedang berunding untuk tentukan kedudukan konsesi terbabit

Isu ambil alih PLUS: Tiga kementerian sedang berunding untuk tentukan kedudukan konsesi terbabit

Isu pengambilalihan PLUS Malaysia Berhad (PLUS) nampak gayanya masih belum boleh dimuktamadkan. Menurut Menteri Kerja Raya, Baru Bian, tiga kementerian sedang melakukan rundingan bagi menyelesaikan isu membabitkan syarikat konsesi terbabit termasuk hala tuju tol di seluruh negara.

Menurutnya, jemaah menteri sudah memutuskan tiga kementerian iaitu Kementerian Kerja Raya (KKR), Kementerian Hal Ehwal Ekonomi dan Kementerian Kewangan (MoF) terus berunding menyelesaikan isu berkenaan.

“Kita sudah mengadakan satu mesyuarat, minggu lalu. Mereka akan berjumpa lagi dan selepas itu sekiranya semua sudah dibincangkan, akan dibentangkan Memorandum Jemaah Menteri, daripada keputusan ketiga-tiga kementerian ini. Ia akan dibuat tidak lama lagi. Jika anda tanya bila, kami menyasarkan pertengahan bulan ini, kalau boleh,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Isu ambil alih PLUS: Tiga kementerian sedang berunding untuk tentukan kedudukan konsesi terbabit

Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, kerajaan akan mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah kewangan yang membelenggu PLUS. Khazanah memiliki 51% kepentingan dalam PLUS manakala 49% lagi dipegang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) susulan pengambilalihan pada 2011 dengan nilai transaksi RM32 bilion.

Setakat ini, empat syarikat konglomerat telah menawarkan sejumlah tawaran untuk mengambil alih PLUS. Syarikat tersebut ialah Widad Business Group Sdn Bhd (WBG) telah menaikkan tawarannya untuk memperoleh 100% kepentingan ekuiti dalam PLUS dengan jumlah nilai perusahaan sebanyak RM38.34 bilion. Ini termasuk RM5.3 bilion untuk kepentingan ekuiti, pengecualian pampasan sebanyak RM3.04 bilion dan andaian hutang sebanyak RM30 bilion.

Selain WBG, tiga lagi syarikat konglomerat terkemuka turut membuat tawaran untuk membeli kepentingan dalam PLUS; Maju Holdings Sdn Bhd, RRJ Capital dan ahli perniagaan Tan Sri Halim Saad menerusi Karongsa Private Capital Sdn Bhd.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required