Yamaha NMax 2020 vs Honda ADV 150 – perbandingan spesifikasi dua skuter hangat baru di negara jiran

Penggemar skuter di negara kita sekarang mungkin sedang berseronok dengan Yamaha NVX tetapi di Indonesia mereka mempunyai dua lagi pilihan yang tidak kurang menariknya iaitu Yamaha NMax 2020 yang baru sahaja didedahkan dan Honda ADV 150. Memang, dua model ini masih belum tiba dalam pasaran kita, tetapi kami ada mendengar khabar angin bahawa salah satunya mungkin dilancar seawal bulan Februari tahun depan.

Jadi, untuk yang berkira-kira mahu memiliki antara dua model ini, kami letakkan perbezaan antara keduanya supaya mudah membuat keputusan. Walaubagaimanapun, harga tiada di sini kerana NMax masih belum dilancar secara rasmi di sana manakala ADV 150 pula dijual pada harga 36.5 juta (RM10,795). Kedua-dua model yang kami bandingkan ini adalah daripada versi yang tertinggi iaitu NMax ABS dan ADV 150 ABS.

ADV 150 juga mempunyai keunikan tersendiri kerana hadir dengan gaya seperti motosikal adventure walaupun hanya sebuah skuter. Bagi mendapatkan gaya ini, kedudukannya lebih tinggi, yang bermakna tempat duduk serta jarak dari tanah juga lebih tinggi. Kemudiannya, ia datang dengan tayar kombinasi tayar berlainan saiz iaitu 14 di hadapan dan 13 di belakang.

Yamaha NMax 2020 vs Honda ADV 150 – perbandingan spesifikasi dua skuter hangat baru di negara jiran

Pada bahagian enjin, kedua-duanya menggunakan unit satu silinder suntikan bahan api, tetapi NMax mempunyai kelebihan kuasa dan tork, mungkin kerana kapasiti yang sedikit lebih tinggi dan juga sistem injap VVA. Tetapan suspensi adalah sama, cuma berbeza jenama manakala untuk brek NMax juga mempunyai kelebihan sistem ABS two-channel berbanding cuma one-channel pada ADV 150.

Sebenarnya, jika melihat keseluruhannya bagi segmen skuter kapasiti rendah ini, Nmax 2020 sukar dicabar kerana ia dilengkapi dengan pelbagai ciri elektronik dan kemudahan yang tiada pada pesaing lain seperti Traction Control dan Teknologi Communication Control Unit (CCU) yang membolehkan panel instrumennya disambung dengan aplikasi Y-Connect pada telefon pintar untuk memberikan fungsi notifikasi panggilan dan mesej, lokasi motosikal, waktu servis, penggunaan bahan api serta amaran lain.

GALERI: Yamaha NMax 2020

GALERI: Honda ADV 150 di GIIAS 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required