VIDEO: Presiden Toyota ‘belasah’ Yaris WRC

Presiden, CEO atau ‘Bos Besar’ syarikat-syarikat pengeluar automotif biasanya terikat dengan pelbagai protokol. Walaupun mereka ini selalunya dikenali sangat berminat dengan kereta, jarang boleh kita mereka memandu sendiri kereta masing-masing dan kebiasaannya hanya duduk di tempat duduk belakang kereta mewah yang mempunyai pemandu.

Pernah tengok Enzo Ferrari melakukan aksi drift dengan mana-mana Ferrari dikhalayak ramai? Tak pernah kan? Tapi lain pula dengan presiden Toyota, Akio Toyoda. Kita dapat tengok aksi beliau dalam video teaser GR Yaris sebelum ini, dan semasa Tokyo Auto Salon 2020 yang berlangsung dua minggu lalu, Akio memperlihatkan kemahirannya mengendalikan jentera Yaris WRC sebenar secara live di khalayak ramai.

Dalam video tersebut, Akio ditemani oleh Katsuta Takamoto – pemandu WRC Jepun yang dibangunkan sendiri oleh Toyota dan juga prinsipal pasukan rali dunia Gazoo Racing, Tommi Makinnen. Beliau dilihat ‘membelasah’ Yaris WRC berkenaan dengan melakukan aksi hand brake turn, drift dan juga donut dengan begitu bergaya.

Bagi mereka yang belum mengetahui, Akio Toyoda sememangnya seorang pelumba. Sebelum beliau sah bergelar Presiden Toyota pada tahun 2009, beliau berlumba dengan nama samaran Morizo Kinoshita, menggunakan sebuah Toyota Altezza terpakai.

Nama samaran tersebut digunakan kerana statusnya sebagai penyambung legasi perniagaan moyangnya – aktiviti berbahaya yang mungkin boleh meragut nyawa berkenaan perlu dilakukan secara rahsia bagi mengelakkan status hubungan awamnya tercemar. Namun Akio bukan berlumba secara semberono, sebaliknya beliau mendapat didikan terus dari jurutera penguji lagenda Toyota yang turut dikenali ‘Master of Nürburgring’, mendiang Hiromu Naruse.

Kami telah menulis satu artikel bagaimana tertubuhnya Toyota Gazoo Racing yang diasaskan oleh Akio Toyoda dan juga Hiromu Naruse, dan anda boleh bacanya pada ARTIKEL INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required