BMW Group Malaysia bakal lancar lebih banyak model M dan M Performance di sini pada tahun 2020?

BMW Group Malaysia bakal lancar lebih banyak model M dan M Performance di sini pada tahun 2020?

BMW Group Malaysia telah menyusun pelbagai perancangan untuk tahun ini, selepas mengumumkan tiga fokus utama yang bakal dicapai pada 2020. Seperti yang sedia maklum, syarikat ini bakal mengembangkan lagi portfolio elektromobiliti (bermakna lebih banyak pelancaran model plug-in hybrid dan EV) sebagai sebahagian daripada perancangan, namun pastinya pengemar jenama ini lebih gembira jika mengetahui selepas ini akan lebih banyak model M dan M Performance bakal ditawarkan, tidak lama lagi.

Walau bagaimana pun syarikat ini tidak menyatakan model mana yang bakal dibawa masuk, tetapi kenderaan popular seperti M Performance termasuk M340i xDrive G20 dan beberapa SUV M Performance dijangka akan menjadi sebahagian daripada perancangan itu. Terdapat juga ura-ura yang menyatakan M135i F40 juga akan dilancarkan di sini, sesuatu yang tidak mengejutkan kerana rakan-rakannya dari MINI, termasuk JCW Countryman dan JCW Clubman, telah pun dilancarkan di sini pada tahun lalu.

Bagi model M, beberapa model seperti M2 Competition F87, M4 Coupe F82 dan M5 F90 telah pun dilancar secara selektif, namun barisan berkenaan mungkin boleh ditambah termasuk dengan pengenalan M8 Coupe, M8 Gran Coupe, dan beberapa SUV termasuk X3 M hingga ke X6 M.

BMW Group Malaysia bakal lancar lebih banyak model M dan M Performance di sini pada tahun 2020?

Walau pun ia sekadar spekulasi, namun BMW M telah pun melalui transformasi yang tidak pernah dilakukan sebelum ini, di mana CEO BMW M Markus Flasch pernah mendedahkan akan terdapat varian M atau M Performance bagi setiap model BMW. Malah ia juga telah dibuktikan – pada tahun 2019, BMW M telah mengatasi Mercedes-AMG dengan menjadi model kereta prestasi tinggi paling teratas secara global, dengan jualan mencecah 135,829 unit pada 2019 (AMG dengan 132,136 unit). Di mana jumlah tersebut meningkat sebanyak 32.2% berbanding 2018.

Pasaran terbesar iaitu Amerika Syarikat mencatatkan jualan sebanyak 44,442 unit, diikuti Jerman (26,110 unit) dan UK (17,688 unit). Bukan itu sahaja, pakej M Sport juga mencatat prestasi memberangsangkan dengan jutaan elemen M Sport terjual sepanjang 2019. Ia mewakili peningkatan sebanyak 25% berbanding tahun sebelum itu.

Di samping pelancaran produk, BMW M juga mahu memperbanyaklah lagi acara pemanduan di trek termasuk M Track Experience, di mana sesiapa yang berminat boleh menyertainya dan memandu jentera M di Litar Antarabangsa Sepang.

BMW Group Malaysia bakal lancar lebih banyak model M dan M Performance di sini pada tahun 2020?

Sementara itu, fokus ketiga yang digelar “Independent Style” membawakan misi untuk syarikat ini menawarkan personalisasi yang lebih besar untuk modelnya. Dalam kenyataan media yang dikongsikan, ia menyatakan “mendefinisikan semula aspek kemewahan dengan estetika” yang mencetus inspirasi dan inovasi perintis yang dapat memahat tanda aras baharu dalam segmen kenderaan mewah.

Beberapa tahun lalu, model BMW Individual ada terjual secara rasmi di sini, tetapi terhad untuk model CBU sahaja. Di mana kereta berkenaan ditawarkan dengan warna luaran yang unik, kemasan dalaman dan material upholstery. Di mana pelanggan boleh menentukan kemahuan sendiri, ini termasuklah pilihan bagi roda aloi dan sistem bunyi premium.

Secara tradisinya, model CBU memang lebih mudah untuk disuaikan atau diberi modifikasi, dengan kos tambahan ditanggung oleh pembeli. Ketika ditanya mengenai personalisasi bagi model CKD, sumber daripada BMW Group Malaysia berkata mereka memang ingin menawarkan beberapa individualisasi tersebut tetapi ia tidak dilaksanakan seperti model CBU kerana struktur cukai yang dikenakan untuk kereta pemasangan tempatan.

Salah satu langkah yang perlu dilakukan termasuklah melantik beberapa pebekal tempatan untuk mengeluarkan aksesori OEM dan komponen terbabit perlu dijual secara berasingan sebagai pakej pilihan. Ini termasuklah kit badan, rekaan roda aloi, material kulit dan warna, serta beberapa elemen estetika, tetapi bukannya elektronik (contohnya sistem bunyi, unit utama dan keselamatan yang dipertingkatkan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required