Nikola Badger FCEV boleh gerak sehingga 965 km sekali cas, kuasa maksimum 906 hp, tork 1,329 Nm

Nikola Badger FCEV boleh gerak sehingga 965 km sekali cas, kuasa maksimum 906 hp, tork 1,329 Nm

Nikola Corporation akirnya mendedahkan kenderaan konsep komersial konvensional mereka, dikenali sebagai Badger. Trak pikap saiz penuh ini akan ditawarkan dengan penggerak fuel-cell hidrogen (FCEV) atau elektrik bateri (BEV), iaitu dua teknologi yang didakwa oleh syarikat itu sebagai kepakaran mereka.

Jumlah kuasa yang didedahkan adalah lebih realistik berbanding Tesla Cybertruck, dan nampak lebih banyak kegunaan juga. Menurut Nikola, Badger direka untuk mengatasi semua trak pikap petrol dan elektrik dalam pasaran sekarang pada aspek kuasa tunda (towing) dan jarak gerak, dan menawarkan kuasa puncak 906 hp atau kuasa berterusan 455 hp, dan tork maksimum 1,329 Nm.

Dengan sekali cas penuh, Badger BEV boleh bergerak sehingga 480 km, menggunakan kuasa yang datang daripada pek bateri lithium ion 160 kWh yang diletakkan di bawah lantai. Badger FCEV pula digerakkan oleh kapasitor super moden dan pek lithium ion, menawarkan jarak keseluruhan 965 km. Kapasiti menunda adalah mencecah 3,629 kg tetapi ia bergantung kepada varian.

Menurut Nikola, pemandu model FCEV boleh memilih operasi mod fuel-cell atau bateri dengan menekan satu butang sahaja, dan penggerak ini mempunyai kadar output 120 kW. Lebih penting lagi, CEO syarikat ini, Trevor Milton memberitahu Badger boleh digunakan untuk kerja, cuti hujung minggu, menunda, offroad ataupun pergi ke tempat sejuk tanpa sebarang pengurangan kuasa sehingga -29 celsius. Kata beliau, “Tiada pikap elektrik lain yang boleh beroperasi pada suhu dan keadaan ini.”

Kelengkapan lain yang ada pada trak ini adalah soket kuasa 15 kW untuk perkakas elektrik, lampu atau kompresor, dan menurut Nikola, ia cukup untuk membantu tapak pembinaan sehingga 12 jam tanpa menggunakan generator biasa.

Melihat kepada dimensinya, Badger boleh menjadi sebuah trak pikap lima tempat duduk yang selesa untuk kegunaan biasa. Panjangnya adalah 5,900 mm, tinggi 1,850 mm, lebar 2,160 mm dan panjang ruang barangan belakang 1,560 mm. Ini hampir sama seperti Ford F-150 SuperCab (twin cab) dan Chevrolet Silverado. Berdasarkan gambar yang didedah, panel instrumen dan infotainmen menggunakan skrin digital, dengan unit yang besar di tengah manakala cermin sisi pula diganti dengan kamera.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required