Honda Civic Type R facelift 2020 dilancarkan di Eropah dengan varian Sport Line tanpa spoiler bersaiz besar

Honda Civic Type R facelift 2020 dilancarkan di Eropah dengan varian Sport Line tanpa spoiler bersaiz besar

Selepas muncul di Tokyo Auto Salon 2020, kemudian diperkenalkan di Amerika Syarikat bulan ini, kini pasaran Eropah pula menerima Honda Civic Type R FK8 facelift 2020 secara rasmi. Selain dari model Limited Edition yang hanya di hasilkan sebanyak 100 unit untuk pasaran benua berkenaan dan juga versi standard GT, pelanggan di sana juga diberikan pilihan Type R Sport Line yang lebih minimalis.

Untuk model GT, ia menampilkan rupa yang sama seperti versi Amerika Syarikat – diberikan rekaan baharu pada gril hadapan yang menampilkan perumah lampu kabus serta gril atas dan bawah baharu ini memberikan aliran udara yang lebih banyak bagi menyejukkan enjin. Model ini juga kini boleh dipilih dengan tambahan warna biru baharu yang digelar Racing Blue (Boost Blue di Amerika).

Untuk bahagian mekanikal, perisian kawalan untuk sistem penyerap hentak adaptif Type R ini telah diprogramkan semula bagi membolehkan ia membuat penilaian terhadap permukaan jalan dengan lebih pantas. Set bushing pada lengan-B suspensi belakang pula telah dikeraskan lagi bagi memberikan beban sisi 8% lebih baik, seterusnya menghasilkan karekter toe-in lebih bagus ketika mengambil selekoh.

Honda Civic Type R facelift 2020 dilancarkan di Eropah dengan varian Sport Line tanpa spoiler bersaiz besar

Pada suspensi hadapan pula, ia turut menerima set bushing baharu bersama sambungan bebola yang direka semula bagi mengurangkan geseran, membolehkan pemandu mendapat rasa stereng yang lebih tajam, seterusnya memberikan kawalan yang lebih baik.

Honda turut menambahbaik sistem brek pada FK8 2020 ini dengan memadankan cakera hadapan jenis two-piece bersama pad brek baharu, yang direka bagi memberikan keberkesanan brek yang lebih baik pada kelajuan tinggi, serta mengurangkan risiko untuk berlakunya fenomena brake fade.

Tingkat taraf pada bahagian brek ini turut mengurangkan berat sebanyak 2.5 kg, dan memberikan respon pedal brek yang lebih pantas – sekitar 15 mm kurang sebelum brek dilepaskan.

Honda Civic Type R facelift 2020 dilancarkan di Eropah dengan varian Sport Line tanpa spoiler bersaiz besar

Dalam kabin, penambah baikkan yang diberi turut sama seperti model di Amerika Syarikat, termasuk roda stereng yang dibaluti Alcantara, tombol gear yang direka semula serta tuil short shifter yang diberikan berat pengimbang 90 gram bagi memberikan rasa tukaran gear yang lebih baik dan tepat.

Untuk lebih selesa, Civic Type R ini juga hadir dengan Kawalan Bunyi Aktif, yang akan mengawal bunyi dalam kabin bergantung pada mod pemanduan yang di pilih. Tiga mod pemanduan pada model ini – Comfort, Sport dan +R masih lagi tidak berubah.

Model kemaskini ini juga datang dengan sistem datalogger prestasi yang digelar sebagai Honda LogR. Menerusi sistem ini, pemandu dapat memantau dan merekod pelbagai parameter prestasi menerusi aplikasi telefon pintar dan juga komputer onboard bersama pelbagai penderia.

Tiga mod ditawarkan pada sistem LogR ini, dan ia turut memaparkan Performance Monitor yang memberikan bacaan masa sebenar seperti meter-G, posisi gear, suhu bendalir penyejuk dan minyak pelincir enjin, tekanan atmosfera serta suhu udara kemasukan.

Log Mod dalam sistem ini menggunakan GPS bagi memantau dan mengenalpasti kedudukan kereta dan penderia dalaman akan mengumpulkan data ketika memecut, membrek, kadar daya-G ketika mengambil selekoh, dan pelbagai parameter lain ketika di litar.

Manakala untuk mod Auto Score, ia akan memantau kelakuan pemandu ketika mengambil input pemanduan untuk pecutan, nyah-pecut, membelok, dan ketika di jalan lurus. Dengan segala parameter berkenaan, komputer akan mengumpulkan markah dan pemandu boleh membandingkan keputusan mereka dengan markah pemandu profesional yang sudahpun dicatatkan pada aplikasi tersebut.

Mod Auto Score ini sebenarnya bukan untuk mendapatkan catatan lap lebih pantas, sebaliknya ia akan membantu pemandu untuk memandu dengan lebih lancar, bagi memperbaiki kemahiran pemanduan setiap hari.

Manakala untuk versi Sport Line, ia dihasilkan untuk mereka yang mahukan sebuah Type R dengan rupa yang lebih matang. Justeru, spoiler ‘tiang-gol’ bersaiz besar pada model GT ditukar dengan spoiler yang jauh lebih kecil. Model ini juga tidak datang dengan rim 20-inci, sebaliknya diberikan rim 19-inci dibaluti tayar Michelin Pilot Sports 4S.

Pada bahagian dalaman, tempat duduk bucket merah pada model biasa digantikan dengan unit yang berwarna hitam, tetapi masih dengan serlahan benang merah. Perincian lain seperti roda stereng Alcantara masih kekal pada model ini. Ia turut menerima tambahan penebat bunyi pada bahagian but dan pintu tailgate bagi meningkatkan keselesaannya.

Honda Civic Type R GT dan Sport Line 2020 ini akan mula dijual di Jerman bermula musim bunga tahun ini. Tak banyak beza untuk harga bagi kedua-duanya di mana model standard GT dijual pada harga 41,990 euro (RM190k), manakala versi Sport Line yang lebih ringkas berharga 41,490 euro (RM188k).

Honda Civic Type R Sport Line 2020

Honda Civic Type R facelift 2020 pasaran Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required