Selepas memberikan peluang kepada pemandu muda, James William pada pusingan pertama Kejuaraan Rali British (BRC) 2020 di Cambrian Rally awal bulan ini, Mellors Elliot Motorsport (MEM) bakal memberikan tempat kepada seorang lagi pemandu yang sedang meningkat naik, kali ini lebih feminin – juara Rali British Wanita untuk musim 2017 dan 2018, Nabila Tejpar.

Ini bukan kali pertama untuk Nabila memandu Proton, kerana pelumba berumur 26 tahun dari Essex, England ini memulakan kariernya dengan Proton Satria 2WD pada tahun 2015. Dengan memandu Iriz R5 berkuasa 340 PS AWD, ini bermakna Nabila perlu bertanding dalam kelas utama yang lebih mencabar, berbanding kelas R2 dengan kereta 200 hp pacuan hadapan yang dipandunya sebelum ini.

MEM akan menugaskan Nabila untuk menggalas tugas pada pusingan-pusingan BRC yang diadakan pada permukaan tar pada musim ini, dibantu oleh juruarah dari Portugal, Hugo Magalhães.

“Saya teruja untuk mengumumkan saya akan bertanding dalam pusingan-pusingan terpilih Kejuaraan Rali British dengan Proton Iriz R5 musim ini, menumpukan kepada perlumbaan permukaan aspal yang termasuk West Cork, Clacton, Ypres dan Ulster,” kata Tejpar.

“Ini benar-benar merupakan impian menjadi kenyataan buat saya dan tak dapat untuk mengucapkan terima kasih kepada semua yang menyokong saya dan semua bantuan mereka bagi membawa saya sejauh ini. Sudah tentu, ini adalah loncatan yang besar dalam karier saya dan saya tidak akan menjangkakan ia adalah mudah dalam apa jalan sekalipun tetapi terlibat dengan program R5 ini amat bermakna buat saya,” tambahnya lagi.

Pada pusingan pertama BRC 2020 di Rally Cambrian yang berlangsung 8 Februari lalu, pemandu utama MEM, Oliver Mellors berjaya mengutip 14-mata setelah berada di tempat keempat. Dia diikuti seorang lagi pemandu Proton Motorsport, James Williams yang menamatkan rali tersebut di tempat kelima.

Selepas ini, BRC akan bergerak ke Republik Ireland untuk pusingan kedua, Rali West Cork yang akan berlangsung dari 14 hingga 15 Mac.