Proton Iriz R5 akan dipandu Nabila Tejpar, juara Rali British Wanita dua kali dipusingan kedua BRC 2020

Proton Iriz R5 akan dipandu Nabila Tejpar, juara Rali British Wanita dua kali dipusingan kedua BRC 2020

Selepas memberikan peluang kepada pemandu muda, James William pada pusingan pertama Kejuaraan Rali British (BRC) 2020 di Cambrian Rally awal bulan ini, Mellors Elliot Motorsport (MEM) bakal memberikan tempat kepada seorang lagi pemandu yang sedang meningkat naik, kali ini lebih feminin – juara Rali British Wanita untuk musim 2017 dan 2018, Nabila Tejpar.

Ini bukan kali pertama untuk Nabila memandu Proton, kerana pelumba berumur 26 tahun dari Essex, England ini memulakan kariernya dengan Proton Satria 2WD pada tahun 2015. Dengan memandu Iriz R5 berkuasa 340 PS AWD, ini bermakna Nabila perlu bertanding dalam kelas utama yang lebih mencabar, berbanding kelas R2 dengan kereta 200 hp pacuan hadapan yang dipandunya sebelum ini.

MEM akan menugaskan Nabila untuk menggalas tugas pada pusingan-pusingan BRC yang diadakan pada permukaan tar pada musim ini, dibantu oleh juruarah dari Portugal, Hugo Magalhães.

“Saya teruja untuk mengumumkan saya akan bertanding dalam pusingan-pusingan terpilih Kejuaraan Rali British dengan Proton Iriz R5 musim ini, menumpukan kepada perlumbaan permukaan aspal yang termasuk West Cork, Clacton, Ypres dan Ulster,” kata Tejpar.

“Ini benar-benar merupakan impian menjadi kenyataan buat saya dan tak dapat untuk mengucapkan terima kasih kepada semua yang menyokong saya dan semua bantuan mereka bagi membawa saya sejauh ini. Sudah tentu, ini adalah loncatan yang besar dalam karier saya dan saya tidak akan menjangkakan ia adalah mudah dalam apa jalan sekalipun tetapi terlibat dengan program R5 ini amat bermakna buat saya,” tambahnya lagi.

Pada pusingan pertama BRC 2020 di Rally Cambrian yang berlangsung 8 Februari lalu, pemandu utama MEM, Oliver Mellors berjaya mengutip 14-mata setelah berada di tempat keempat. Dia diikuti seorang lagi pemandu Proton Motorsport, James Williams yang menamatkan rali tersebut di tempat kelima.

Selepas ini, BRC akan bergerak ke Republik Ireland untuk pusingan kedua, Rali West Cork yang akan berlangsung dari 14 hingga 15 Mac.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required