Bengkel kenderaan hanya dibenarkan beroperasi pada kadar minima dalam Perintah Kawalan Pergerakan

Bengkel kenderaan hanya dibenarkan beroperasi pada kadar minima dalam Perintah Kawalan Pergerakan

Boleh dikatakan hampir semua jaringan pusat servis bertauliah jenama-jenama automotif menutup operasi mereka berikutan Perintah Kawalan Pergerakan bermula semalam hingga 31 Mac nanti yang diumumkan kerajaan Malaysia bagi membendung penularan wabak Covid-19. Tetapi bagaimana pula dengan bengkel-bengkel biasa? Adakah mereka masih dibenarkan beroperasi?

Menurut hantaran Facebook rasmi Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin, bengkel kereta tidak diklasifikasikan sebagai salah satu perkhidmatan pengangkutan yang dikelaskan sebagai Perkhidmatan Perlu (Essential) di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Covid-19 ini, sebaliknya ia termasuk dalam Perkhidmatan Bukan Keperluan Utama (Non Essential).

Walau bagimanapun, dalam hantaran berkenaan turut menyatakan bahawa bengkel masih dibenarkan untuk beroperasi tetapi ia perlu hanya pada kadar minima. Manakala perkhidmatan menunda (towing) masih boleh beroperasi seperti biasa.

Tidak dinyatakan apa maksud sebenar “pada kadar minima” berkenaan, tetapi semalam Majlis Bandaraya Shah Alam membuat pengumuman bahawa bengkel kereta hanya dibenarkan beroperasi dari pukul 9 pagi hingga 2 petang sahaja, manakala di Taiping pula MPT hanya membenarkan operasi bengkel bermula pukul 9 pagi hingga 1 petang. Jadi untuk kepastian, anda mungkin boleh rujuk pihak berkuasa tempatan masing-masing.

Selepas kerajaan mengumumkan langkah Perintah Kawalan Pergerakan ini pada 17 Mac lalu, kebanyakkan jenama automotif seperti Honda, Perodua, Volvo, Mercedes-Benz, Renault, Volkswagen, Modenas, Yamaha, Nissan dan lain-lain akur dengan arahan tersebut dengan menutup semua operasi mereka termasuk pusat servis. Ada juga jenama yang menutup operasi pusat 3S mereka tetapi masih menerima panggilan dari pelanggan untuk kes-kes kecemasan dan bantuan menerusi talian hotline seperti Proton, Toyota dan Lexus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required