Honda kekal di Australia dengan strategi baharu – tiada lagi tawar menawar, Jazz dan City digugurkan

Honda kekal di Australia dengan strategi baharu – tiada lagi tawar menawar, Jazz dan City digugurkan

Lanjutan dari laporan bahawa Honda mungkin akan keluar dari pasaran Australia kerana tidak mencatatkan keuntungan tempoh hari, kini jenama tersebut telah pun mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan kekal di negara berkenaan dengan strategi baharu, menurut laporan CarAdvice.

Antara strategi berkenaan adalah untuk menetapkan harga bagi semua modelnya di semua bilik pameran mereka di seluruh Australia, mengurangkan pilihan model yang ditawarkan serta menyusun semula jumlah pengedar mereka. Menurut Honda Australia, antara penyebab mereka berhadapan dengan sukar ini adalah kerana tekanan dari nilai matawang dan juga tahap kompetitif pasaran automotif di negara berkenaan; sebab yang sama mengapa operasi produksi pemasangan tempatan Ford, Toyota dan Holden ditutup sebelum ini.

Jenama tersebut menyatakan bahawa perniagaan-perniagaan pengedarnya akan beroperasi seperti biasa, tetapi bermula bermula Julai 2021, tiada lagi tawar-menawar boleh dilakukan oleh mana-mana pengedar. Ini bermaksud semua pengedar akan menjual kereta dengan harga tetap yang sama. Honda menjelaskan bahawa mereka terpaksa melakukan langkah ini setelah mencatatkan jualan lembab selama 23-bulan di Australia.

Honda kekal di Australia dengan strategi baharu – tiada lagi tawar menawar, Jazz dan City digugurkan

Honda juga mengesahkan bahawa jumlah pengedar yang akan ditutup tidaklah sebanyak yang dikhabarkan sebelum ini, tetapi memang ada pemilik pengedar akan dihentikan operasi mereka. Masih lagi terlalu awal untuk membuat spekulasi tentang berapa jumlah pengedar yang akan kekal selepas 2021, tetapi mereka sudahpun merancang untuk mengekalkan bilik-bilik pameran utama dengan model perniagaan “hab dan jaringan” yang akan menyaksikan penghantaran akan dilakukan pada pusat serantau.

Untuk barisan model pula, selepas ini Honda Australia akan menumpukan kepada tiga model utama iaitu SUV segmen-C Honda CR-V, SUV segmen-B Honda HR-V serta model hatchback dan sedan segmen-C Honda Civic, serta mereka tidak akan lagi menjual model di bawah harga AUD$ 20,000 iaitu Honda Jazz dan City.

Stok-stok untuk pasaran Australia ini masih lagi akan diimport dari UK, Amerika Syarikat dan Jepun, tetapi selepas ini Honda Australia akan mula mengambil stok dari Thailand bagi mengurangkan lagi kos. Honda Australia menjangkakan jualan tahunan mereka akan berkurangan lebih dari separuh selepas ini – dari 43,800 unit tahun lalu dan 51,500 tahun sebelumnya, kepada hanya 20,000 unit dengan pelan perniagaan baharu mereka ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required