Lexus LC 500 2020 dilancar di Malaysia – RM1.25 juta

Lexus LC 500 2020 dilancar di Malaysia – RM1.25 juta

Versi terbaru bagi LC 500 kini sudah pun dilancarkan oleh Lexus Malaysia, dengan harga RM1.25 juta, tidak termasuk insurans, bersama jaminan lima tahun tanpa had batuan. Jika dibandingkan dengan model yang dilancarkan pada tahun 2017, model baru yang diimport sepenuhnya dari Jepun ini hanya sedikit lebih mahal dari sebelumnya. Pada 2018, harganya pernah dinaikkan menjadi RM1.242 juta – harga terbaru ini melibatkan sedikit lagi kenaikan, dengan pertambahan kelengkapan.

Peningkatan yang diberikan kepada model terbaru ini telah didedahkan secara global April lalu, dengan kebanyakannya tersembunyi di sebalik badannya. Beratnya juga telah dikurangkan sebanyak 10 kg, hasil penggunaan aluminium pada lengan suspensi, anti-roll bar berdiameter lebih besar, spring berkekuatan tinggi dan rim 21 inci yang lebih ringan.

Pengendalian kereta mewah ini juga dipertingkatkan dengan penggunaan penyerap prestasi baru di bahagian belakang, serta sistem Adaptive Variable Suspension (AVS) yang dirujuk semula. Kemudiannya, ia dilengkapi dengan fungsi Active Cornering Assist (ASA) – pembahagian tork menggunakan brek – manakala sistem stereng (termasuk Rear-wheel Steering) dipertingkat untuk menjadi lebih responsif.

Lexus LC 500 2020 dilancar di Malaysia – RM1.25 juta

Di bawah bonet LC 500 2020, enjin petrol V8 NA 5.0 liter 2UR-GSE yang sama masih digunakan, mampu menghasilkan kuasa 470 hp pada 7,100 rpm dan 540 Nm tork pada 4,800 rpm, tetapi transmisi automatik Direct Shift 10 kelajuan yang menyampaikan kuasa kepada roda belakang telah ditala semula untuk ‘menyimpan gear’ lebih lama semasa input minyak dalam “zon aktif” (antara 50 dan 70%) sebelum menukar ke gear lebih tinggi.

Bahagian luar model ini masih lagi sama, dengan dua lagi pilihan warna ditambah iaitu Blazing Carnelian Contrast Layering and Terrane Khaki Mica Metallic. Untuk bahagian dalam pula, pelanggan boleh memilih kemasan warna merah, hitam atau oren.

Sistem infotainmen Remote Touch pada LC 500 kini datang dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, dan ia dipaparkan pada skrin 10.3 inci yang lebih besar, dengan resolusi 1280 x 480 piksel. Turut ditambah adalah ciri Power Easy Access, yang membantu pemandu untuk masuk dan keluar dengan melaras tempat duduk serta stereng secara automatik.

Lexus LC 500 2020 dilancar di Malaysia – RM1.25 juta

Dalam senarai kelengkapan standard, LC 500 datang dengan lampu utama LED projector dengan lampu DRL LED, pengawal suhu dua zon automatik, sistem bunyi 13 pembesar suara Mark Levinson, panel instrumen digital lapan inci, tempat duduk yang dibalut Alcantara, bumbung gentian karbon, limited-slip differential Torsen serta spoiler belakang aktif.

Tambahan lain bagi model 2020 ini adalah sistem keselamatan dan bantuan pemandu Lexus Safety System+ (LSS+), yang termasuk Front Pre-Collision System (PCS), Automatic High Beam (AHB), Lane Keeping System dan Dynamic Radar Cruise Control (DRCC). Beg udara kesemuanya ada lapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required