Trak pikap tak dapat pengecualian cukai jualan

Trak pikap tak dapat pengecualian cukai jualan

Selepas kerajaan mengumumkan pengecualian cukai jualan 100% untuk kereta baharu pemasangan tempatan (CKD) dan 50% untuk model import sepenuhnya (CBU) minggu lalu, ada daripada anda yang bercadang untuk membeli trak pikap? Berita tidak baik untuk anda, kenderaan sedemikian tidak akan mendapat pengurangan harga berkenaan.

Menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), trak pikap adalah dikelaskan sebagai kenderaan komersil, manakala pengecualian cukai yang diumumkan tempoh hari hanyalah untuk kenderaan penumpang biasa termasuk SUV dan MPV.

Kami juga telah merujuk kepada pengedar Ford, Sime Darby AutoConnexion dan juga Mitsubishi Motors Malaysia yang mengesahkan bahawa Ford Ranger dan Mitsubishi Triton tidak diberikan sebarang pengurangan harga. Jadi, boleh dijangka harga jualan Toyota Hilux, Nissan Navara dan Isuzu D-Max juga akan kekal sama. Walau bagaimanapun, trak pikap sebenarnya sudah pun diberikan berberapa pengecualian duti eksais.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yasin telah mengumumkan potongan cukai jualan bermula 15 Jun ini sehingga hujung Disember nanti sebagai salah satu insentif dalam pelan stimulus PENJANA bagi merancakkan semula industri automotif dan ekonomi negara secara keseluruhan setelah terjejas teruk akibat pandemik Covid-19.

Perodua telah menjadi jenama pertama memperincikan pengurangan harga setiap model mereka semalam dan ia efektif serta merta dengan pemberian rebat tunai tanpa perlu menunggu sehingga pertengahan bulan ini. Kami masih menunggu senarai harga untuk jenama lain, tetapi sebelum itu mungkin anda boleh congak sendiri pengurangan harga model yang anda inginkan menerusi penjelasan yang telah kami buat pada artikel yang perlu anda baca dalam PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required