Mitsubishi Xpander dijumpai di Malaysia dalam versi facelift terbaharu – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Mitsubishi Xpander dijumpai di Malaysia dalam versi facelift terbaharu – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Ini mungkin berita baik untuk mereka yang sudah terlalu lama ‘memendam rasa’ – kelibat Mitsubishi Xpander nampaknya telah dijumpai di Malaysia! Gambar yang anda lihat ini telah berjaya dirakam oleh pembaca, Jamaan Abd Rahman.

Unit yang dijumpai berkenaan nampaknya adalah model kemaskini terbaharu iaitu Xpander facelift 2020 yang baru sahaja didedahkan di pasaran pertamanya iaitu Indonesia pada Februari lalu. Berbanding model yang diperkenalkan pada 2017, versi facelift ini menerima sedikit perubahan pada gril Dynamic Shield yang digunakan – kini dengan logo Mitsubishi yang lebih besar dan lengkung baru di tengahnya.

Desas-desus berkenaan pelancaran MPV tujuh tempat-duduk dengan rupa seakan SUV ini sudahpun kedengaran sebelum ini, dijangka bakal masuk ke pasaran Malaysia pada tahun 2018. Namun selepas itu, berita tersebut terus senyap tanpa diketahui mengapa. Dengan munculnya gambar ini, nampaknya cerah semula harapan untuk melihat Xpander bagi dilancarkan pada pasaran tempatan.

Walau bagaimanapun, masih belum ada lagi sebarang petunjuk berkenaan spesifikasi Xpander sekiranya ia benar-benar masuk ke pasaran Malaysia. Setakat ini pada semua pasaran yang telah menerimanya, Xpander hadir dengan enjin MIVEC 4A91 1.5 liter empat silinder tanpa NA berkuasa 104 PS dan tork maksima 141 Nm.

Mitsubishi Xpander dijumpai di Malaysia dalam versi facelift terbaharu – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Enjin tersebut digandingkan sama ada dengan kotak gear lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik konvensional, dan hanya memacu roda hadapan.

Bagi pasaran Indonesia, Xpander diberikan kelengkapan seperti rim 16-inci dua tona, lampu hadapan LED, skrin sesentuh untuk sistem infotainmen, sistem pendingin hawa manual, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, skrin pelbagai info pada paparan instrumen, upholsteri fabrik dan juga roda stereng dengan butang kawalan audio.

Indonesia juga menerima model ini dalam versi Xpander Cross, iaitu model dengan pengayaan SUV yang lebih jelas menampilkan kemasan pelindung sekeliling badan dan juga suspensi dengan kelegaan tanah lebih tinggi.

Xpander bukan satu-satunya model MPV segmen-B yang kelihatan seperti SUV. Jika ia masuk ke pasaran Malaysia kelak, Xpander bakal bersaing dengan dua lagi model sekelas denganya yang telahpun berada dalam pasaran iaitu Honda BR-V dan juga Perodua Aruz.

Jadi untuk mengetahui perkembangan terbaharu berkenaan Mitsubishi Xpander di Malaysia, jangan lupa untuk sentiasa mengikuti laporan dari kami.

GALERI: Mitsubishi Xpander facelift 2020 pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required