Honda Malaysia sekali lagi telah menunjukkan iklan acah bagi City generasi kelima di laman Facebook rasmi mereka. Ini susulan kepada satu lagi iklan awal yang ditunjukkan minggu lalu, dengan mesej yang jelas – ini memberi petunjuk bahawa City terbaru ini tidak akan menunggu lama untuk diperkenalkan di sini.

“Time to expose the pretenders” adalah keterangan yang mengiringi iklan berkenaan, yang menunjukkan lampu utama LED sepenuhnya pada City. Namun, jika anda mengharapkan ada perincian lain, misalnya senarai spesifikasi untuk pasaran tempatan, jawapannya tidak ada. Ini perlu tunggu sehingga model berkenaan dilancarkan secara rasmi, juga pada tarikh yang masih belum didedahkan.

Pendekatan pemasaran agresif dari Honda ini tentunya disasarkan kepada model pesaing lain seperti Toyota Vios dan Mazda 2 Sedan. Toyota Malaysia juga tidak mahu kalah dengan “perang” pemasaran seperti ini; beberapa hari lalu mereka juga menaikkan iklan sebagai menjawab frasa “your time is up” pada iklan acah City sebelum itu.

Apa yang boleh kita jangkakan sebagai penawaran di sini? Melihat kepada pasaran lain yang sudah menerima City baru ini, Thailand contohnya mendapat model yang dikuasakan oleh enjin petrol tiga silinder turbo 1.0 liter, berkemampuan 122 PS dan 173 Nm tork.

Jumlah ini bersamaan 2 PS dan 28 Nm tork lebih tinggi berbanding kuasa yang dihasilkan enjin empat silinder 1.5 liter NA SOHC i-VTEC pada model City generasi keempat sekarang. Kedua-duanya masih menggunakan transmisi CVT.

India pula mendapat dua pilihan enjin. Satu adalah enjin petrol i-VTEC yang dipertingkat dengan DOHC (sebelum ini SOHC), berkuasa 121 PS dan 145 Nm, manakala satu lagi adalah enjin diesel turbo i-DTEC berkuasa 100 PS dan 200 Nm. Kedua-dua enjin ini berkapasiti 1.5 liter dan boleh didapati dengan transmisi manual enam kelajuan, tetapi transmisi CVT hanya disediakan untuk enjin petrol.

GALERI: Honda City 2020 Turbo RS pasaran Thailand