Menteri Pembangunan Usahawan tak tahu status dana RM20 juta untuk kereta nasional ketiga era k’jaan PH

Menteri Pembangunan Usahawan tak tahu status dana RM20 juta untuk kereta nasional ketiga era k’jaan PH

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini memberitahu beliau tidak mengetahui apa sebenarnya status dana RM20 juta yang sebelum ini diperuntukkan untuk projek kereta nasional ketiga, lapor Malay Mail.

Beliau menjelaskan perkara ini di Parlimen hari ini ketika menjawab pertanyaan lisan tambahan Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari, lanjutan dari persoalan dari Ahli Parlimen Lumut, Datuk Dr Mohd Hatta Ramli yang bertanyakan pihak kerajaan berhubung perkembangan industri kereta terbang, sama ada ia masih diteruskan atau sebaliknya di bawah kementeriannya.

“Saya tidak boleh beritahu perkara yang luar pengetahuan saya, apa terjadi kepada dana itu juga, oleh kerana sudah disumbangkan.

“Saya cukup yakin kementerian yang mengundang kewangan ini menggunapakai dan memantau pembangunannya dan saya tidak boleh menjawab apa yang saya tidak tahu,” katanya ketika di Parlimen tadi.

Menteri Pembangunan Usahawan tak tahu status dana RM20 juta untuk kereta nasional ketiga era k’jaan PH

Pada November tahun lalu, kerajaan Pakatan Harapan (PH) menerusi kementerian yang sama menafikan dana RM20 juta berkenaan diberikan kepada Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi (MIGHT) untuk projek super drone atau lebih popular disebut sebagai “kereta terbang” yang dibangunkan oleh Aerodyne Group. Tetapi menjelaskan bahawa dana tersebut adalah untuk kerja-kerja R&D bagi projek kereta nasional baharu (NNCP) yang diterajui oleh DreamEdge.

Bulan lalu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengumumkan projek kereta nasional baharu tersebut akan diteruskan walaupun kerajaan sudah bertukar dan beliau meminta Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) dan Daihatsu untuk memberi taklimat serta membentangkan kertas kerja kepada kerajaan mengenai kaedah kedua syarikat automotif itu dapat membantu membangunkan projek tersebut.

“Ini adalah demi keperluan untuk mengembangkan sektor automotif negara. Saya juga mencadangkan kepada pengurusan (Dreamedge) untuk memberikan taklimat mengenai kemajuan kereta nasional ketiga.

“Ini kerana kita sudah mengenal pasti platform dan pelaksanaannya. Perkara ini perlu diperjelaskan,” katanya selepas majlis memorandum persefahaman (MoU) antara Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) dengan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd, Perodua Suppliers Association (P2SA) dan Perodua Dealers Association (PDA).

Menteri Pembangunan Usahawan tak tahu status dana RM20 juta untuk kereta nasional ketiga era k’jaan PH

Menurut Azmin lagi Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP2020) yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri ke-7, Tun Dr. Mahathir Mohamed pada Februari lalu turut akan diteruskan kerana ia adalah agenda dan rangka kerja untuk industri automotif masa hadapan.

Projek NNCP ini disuarakan oleh Tun Dr Mahathir pada Jun 2018, dan selepas berberapa perbincangan dan penilaian, Ogos tahun lalu DreamEdge telah diumumkan untuk menerajui projek ini.

Menerusi apa yang dikongsikan oleh CEO DreamEDGE, Khairil Adri Adnan, ketika pengumuman awalan pada Ogos tahun lalu, syarikatnya setakat ini merancang untuk mengeluarkan sebuah kereta sedan hibrid segmen B besar sebagai model pertama. Teknologi utama yang terlibat di dalam projek ini pula dimaklumkan akan diperoleh atau disokong oleh Daihatsu Jepun. Walau bagaimanapun, teknologi spesifik yang bakal digunakan berkenaan masih belum diperincikan.

Namun dalam laporan dari Affin Hwang Investment Bank pada Disember 2019, kereta ini akan dijana sama ada dengan enjin pembakaran dalaman konvensional atau unit penjana hibrid petrol elektrik, dan dijangka akan diberikan pelbagai teknologi terkini seperti sistem-sistem terhubung serta teknologi bantuan pemanduan. DreamEdge tidak mempunyai kilang sendiri, tetapi ia akan dihasilkan secara kontrak, dengan khabar menyatakan bahawa ia akan dibina oleh subsidiari Daihatsu iaitu Perodua.

Menteri Pembangunan Usahawan tak tahu status dana RM20 juta untuk kereta nasional ketiga era k’jaan PH

Konsep rekaan dan pembangunan projek ini akan diterajui oleh DreamEdge, bersama rakan teknologinya iaitu Daihatsu – yang telah mengesahkan pembabitannya pada Oktober lalu – yang akan membangunkan unit janakuasa serta membekalkan platform. Walau bagaimanapun, DreamEdge telah menegaskan dalam mesyuarat dengan Affin Hwang berkenaan kereta tersebut bukan satu lagi model rebadge Daihatsu.

Menurut laporan dari Affin Hwang lagi, garis masa pendedahan kereta ini juga telah dirombak semula – prototaip penuh kereta ini akan didedahkan pada pertengahan tahun 2020, manakala produksi penuh akan berjalan pada separuh pertama 2022 – lebih lewat setahun dari yang dijangka. DreamEdge turut mensasarkan untuk menjual sekurang-kurangnya 3,000 unit kereta ini pada tahun pertama produksinya nanti.

Ketika majlis pelancaran Dasar Automotif Nasional (NAP) 2020 bulan lalu, DreamEdge telah pun meletakkan teaser prototaip kereta berkenaan untuk tatapan orang ramai – diletakkan dalam kotak gelap dan hanya mendedahkan bahagian lampu hadapan dan belakang.

DreamEdge menyifatkan kereta ini sebagai “akan memberikan keseronokan memandu, mesra keluarga, penggunaan bahan api yang sangat jimat dan bernilai untuk wang,” dan ” menerima rekaan moden dan furistik, lengkap dengan fungsi terhubung terkini dan juga sistem bantuan pemanduan terkini,” serta “akan dihasilkan dan meningkatkan kebolehan R&D tempatan, meningkatkan kebolehan jurutera tempatan dan mewujudkan bakat yang berkemahiran tinggi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required