Volkswagen telah mendedahkan model Golf Estate dan Alltrack Mk8, yang menawarkan lebih praktikaliti dan ruang berbanding Golf Mk7 wagon sebelum ini. Model baru ini 66 mm lebih panjang, dengan ukuran penuh 4.63 meter, dan kebanyakannya adalah disebabkan oleh jarak roda yang lebih panjang, sekaligus menjadikan ruang kaki bertambah 38 mm.

Ruang barangan belakang kini berkapasiti 611 liter dengan tempat duduk tegak (bertambah enam liter), dan boleh menjadi sehingga 1,642 liter (+22 liter) apabila tempat duduk dibaringkan rata. Pada bahagian but ini juga terdapat cangkuk untuk beg, soket 12V dan 230 volt, serta cangkuk penunda elektrik yang disediakan sebagai pilihan tambahan. Pembuka pintu ruang barangan tanpa sentuh juga disediakan sebagai pilihan tambahan.

Pada aspek rekaan, ia adalah sama sahaja seperti Golf biasa, bermula dari hadapan sehinggalah ke b-pillar. Garis bumbung lebih panjang dan ia menurun ke bawah kepada spoiler bumbung. Pada bahagian belakang, cerminnya adalah condong sementara lampu LED pula adalah unit baru yang dapat membezakan model wagon dengan hatchback.

Varian Alltrack secara ringkasnya adalah versi Estate yang lebih tinggi, dengan terdapat kemasan plastik di sekeliling roda, skirting serta bawah bampar, dan bampar hadapan seperti model GTI dengan lampu LED lima bintik. Kedua-dua model juga mendapat kemasan ekzos tersendiri.

Pilihan enjin untuk dua model ini masih belum didedahkan tetapi berkemungkinan ia menggunakan pilihan sama seperti versi hatchback yang termasuk enjin 2.0 liter TDI 200 PS/400 Nm, 2.0 liter TSI 245 PS/ 370 Nm, dan mungkin juga unit PHEV 1.4 liter 245 PS/400 Nm. Varian Alltrack juga mungkin datang standard dengan sistem pacuan semua roda 4Motion.

Ciri keselamatan yang diberi juga mungkin sama, termasuk Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, sistem komunikasi car-to-x dan pelbagai lagi. Pada versi hatchback juga terdapat panel instrumen Digital Cockpit 10.25 inci, skrin sesentuh 10 inci untuk sistem infotainmen dan lampu suasana LED 30 warna.

GALERI: Volkswagen Golf Estate Mk8


GALERI: Volkswagen Golf Alltrack Mk8