SPYSHOT: Honda HR-V 2021 dijumpai sedang jalani ujian jalan raya di Jepun – ia kini nampak lebih besar

SPYSHOT: Honda HR-V 2021 dijumpai sedang jalani ujian jalan raya di Jepun – ia kini nampak lebih besar

Honda HR-V generasi kedua sudah pun berada cukup lama dalam pasaran – muncul di Jepun sebagai Vezel pada akhir 2013, kemudian masuk ke pasaran Malaysia pada awal 2015. Kebiasaannya satu-satu model dari Jepun itu hanya berada dalam pasaran sekitar enam-tahun, dan HR-V jelas sudah berada pada hujung usia produksinya.

Jadi tidak hairanlah, unit prototaip generasi seterusnya sudah pun dilihat mula diuji di Jepun. Unit prototaip yang dibalut sepenuhnya dengan pelekat penyamaran ini dijumpai Daikoku PA di Metropolitan Expressway, Tokyo – tempat yang terkenal sebagai ‘port lepak’ jika anda sering mengikuti perkembangan budaya ubahsuai Jepun, terutamanya di ‘Wangan Bay Route’.

Gambar ini dimuat naik oleh pengguna Twitter dengan akaun Date_aHikarin, dan boleh dilihat rupa keseleruhan HR-V generasi baharu ini agak berlainan dari model generasi sedia ada. Pada bahagian hadapan, model baharu ini menerima lampu utama yang lebih nipis, dengan lampu nyalaan siang bina dalam bersama jalur LED yang membentuk kening. Ia juga menerima gril hadapan yang nampak seakan jelas membentuk enam penjuru, dengan elemen bar melintang yang nipis di tengah.

SPYSHOT: Honda HR-V 2021 dijumpai sedang jalani ujian jalan raya di Jepun – ia kini nampak lebih besar

Namun, ia masih menerima perincian-perincian identiti HR-V sedia ada seperti liang udara bawah pada bampar hadapan dan juga lekuk pada penutup bonet enjin yang mengalir ke tiang-A. Cermin sisi pula nampaknya kini telah ‘disangkut’ pada bahagian pintu hadapan, dan lampu belakang pula nampak lebih nipis.

HR-V ini turut dilihat menerima antena sirip yu pada bumbungnya, manakala pembuka pintu belakang masih kekal ‘disorok’ di atas panel pintu belakang seperti model sedia ada. Bahagian belakang HR-V ini juga nampak seakan lebih panjang dari sebelum ini.

Ada laporan mengatakan bahawa saiz Honda HR-V 2021 ini sememangnya dihasilkan lebih besar dari model sebelumnya. Berdasarkan apa yang lazimnya dibuat oleh Honda terhadap model-model lain, jarak roda HR-V baharu ini mungkin juga lebih panjang bagi memberikan kabin yang lebih besar.

SPYSHOT: Honda HR-V 2021 dijumpai sedang jalani ujian jalan raya di Jepun – ia kini nampak lebih besar

Ruang kepala dan kargo di bahagian belakang juga mungkin dihasilkan lebih besar kerana ia tidak lagi menampilkan garis bumbung yang ‘bulat’ di belakang, tetapi lebih rata dengan cermin belakang direka lebih landai dan bersegi.

Masih lagi belum jelas tentang perincian mekanikal lain, namun boleh dijangka HR-V ini mungkin turut akan diberikan varian yang dijana oleh sistem petrol hybrid terbaharu Honda iaitu Sport Hybrid i-MMD seperti Honda Fit dan juga Honda City RS pasaran Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required