Selepas model biasa Hyundai i30 facelift 2020 diperkenalkan pada Februari lalu, tidak lama lagi ia akan disusuli pula dengan versi berprestasi tinggi i30 N facelift, dan gambar teaser rasmi nampaknya sudah mula disiar. Versi standard yang didedahkan tempoh hari sudah pun kelihatan lebih garang dengan lampu serta elemen muka yang lain direka dengan lebih tajam, dan versi N penuh ini sudah tentu nampak lebih agresif.

Lampu hadapan dengan jalur LED lampu nyalaan siang yang berbentuk anak panah, gril utama, serta liang-liang utama pada bampar i30 N ini nampak seiras dengan versi N-Line, namun jalur kemasan perak pada spoiler hadapan diganti dengan jalur berwarna merah.

Pada bahagian sisi, model kemaskini ini menyerlahkan rim berdiameter besar rekaan baharu dengan tayar berprofil rendah. Manakala di belakang, model facelift ini tampil dengan diffuser yang jauh lebih besar bersama dua tip ekzos yang juga kelihatan seakan semakin membesar.

Hyundai secara rasmi mengumumkan bahawa model facelift ini akan ditawarkan dengan pilihan kotak gear klac berkembar automatik DCT lapan kelajuan, berbanding hanya kotak gear enam-kelajuan manual pada versi sedia ada.

Boleh dijangka, penawaran ini akan memberikan peningkatan prestasi yang sama seperti Veloster N facelift yang sudahpun diperkenalkan, menyaksikan pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 0.5 saat lebih pantas untuk versi yang datang dengan Performance Pack, dijana enjin 2.0 liter Turbo GDI berkuasa 275 PS/353 Nm.

Pada Veloster N facelift, penggunaan kotak gear lebih kompleks ini menyebabkan kereta berkenaan diberikan berat tambahan sebanyak 50 kg. Jadi, bagi memastikan keseimbangan beratnya masih dalam keadaan yang baik, Hyundai telah memberikan talaan suspensi termasuk spring, bump stop, penyerap hentak, bar anti-oleng dan larasan sudut camber istimewa.

Untuk model i30 N sedia ada, Hyundai Sime-Darby Motors telah pun membawanya ke pasaran tempatan dan kami telah pun mengujinya (anda boleh baca ulasan pandu uji tersebut pada PAUTAN INI). Jadi dengan penawaran kotak gear DCT ini, ada yang berharap model facelift ini akan turut di bawa ke Malaysia?

GALERI: Hyundai i30 Hatchback facelift dalam kemasan N-Line

GALERI: Hyundai i30 N pasaran Malaysia