Hyundai Sonata N-Line – rekaan penuh didedahkan

Hyundai Sonata N-Line – rekaan penuh didedahkan

Selepas lebih setahun Hyundai Sonata generasi terkini membuat kemunculan, akhirnya versi lebih sporty yang disebut-sebut iaitu Sonata N-Line didedahkan secara rasmi oleh jenama Korea berkenaan. Walau bagaimanapun, ini adalah pendedahan awalan tanpa disertakan sebarang perincian spesifikasi teknikal.

Hyundai menyifatkan model ini sebagai “menjanjikan pengalaman yang membuatkan nadi berdegup laju di dalam sedan dengan rupa paling hangat di jalan raya buat masa sekarang”. Seperti yang anda boleh lihat, rupa Sonata yang sememangnya sudah kacak ini, diberikan penggayaan yang lebih agresif.

Gril Cascading pada model ini diberikan kemasan hitam bersama lencana N-Line, manakala liang udara sisi pada bampar dihasilkan lebih besar dengan elemen rekaan kemasan seperti mata anak panah, bersama gril bawah juga lebih besar dari versi biasa.

Hyundai Sonata N-Line – rekaan penuh didedahkan

Lencana N-Line juga dilekatkan pada kedua-dua belah fender hadapan, dan penampilan bahagian sisi ini menerima rupa lebih garang menerusi pemadanan rim 19-inci istimewa N-Line dibalut tayar UHP berprofil rendah 245/40R19.

Sekali tengok, belakang Sonata N-Line ini nampak sama dengan versi standard. Tetapi jika anda lihat dengan teliti, ia diberikan sepasang tip ekzos tambahan menjadi empat corong ekzos kelihatan pada bahagian diffuser di bawah bampar.

Rupa bahagian kabin juga masih kelihatan sama dengan Sonata standard, namun ia diberikan perincian-perincian N-Line yang tersendiri seperti tempat duduk sport dan roda stereng N-line, serlahan jahitan benang merah pada upholsteri dan juga kemasan-kemasan krom gelap.

Walaupun ia bukan model berprestasi dengan lencana Hyundai N penuh, Sonata N-Line ini dikhabarkan bakal menerima enjin yang lebih berkuasa dari versi biasa – dijangka menerima enjin 2.5 liter turbo berkuasa 290 hp dan tork 422 Nm, bersama kotak gear klac berkembar automatik lapan-kelajuan sama seperti Kia K5 GT.

Untuk model biasa, ia ditawarkan dengan dua pilihan enjin; 1.6 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (T-GDI), berkuasa 185 hp dan tork maksima 241 Nm, dan enjin NA 2.5 liter Smartstream dengan sistem suntikan bahan api terus, menjana 191 hp dan tork maksima 245 Nm.

Model generasi baharu ini mungkin akan tiba ke pasaran Malaysia tidak lama lagi, di mana ia telah muncul dalam iklan Hyundai Kona dan juga video Hari Malaysia oleh Hyundai-Sime Darby Motors baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required