Peugeot 508 PSE didedahkan – sedan dan wagon SW berkuasa 350 hp/520 Nm, hibrid dua motor, AWD!

Peugeot 508 PSE didedahkan – sedan dan wagon SW berkuasa 350 hp/520 Nm, hibrid dua motor, AWD!

Peugeot secara rasmi telah melancarkan sayap prestasi tinggi baharu mereka yang digelar Peugeot Sport Engineered (PSE), dan serentak dengan itu, badan berkenaan memperkenalkan secara rasmi model produksi pertamanya iaitu pasangan model sedan Peugeot 508 PSE dan wagon Peugeot 508 SW PSE.

Model produksi sebenar untuk 508 berkuasa tinggi ini nampaknya tak lari jauh dengan versi konsep 508 Sport Engineered yang didedahkan di Geneva Motor Show awal tahun lalu. Menurut Peugeot lagi, kedua-dua model ini merupakan model produksi paling berkuasa pernah dihasilkan mereka setakat ini.

508 PSE dijana oleh enjin petrol turbo 1.6 liter dengan sistem suntikan bahan api terus yang menghasilkan 200 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 300 Nm dicapai seawal 3,000 rpm, dipadankan dengan kotak gear lapan kelajuan automatik.

Peugeot 508 PSE didedahkan – sedan dan wagon SW berkuasa 350 hp/520 Nm, hibrid dua motor, AWD!

Ia turut digandingkan dengan sistem hibrid plug-in yang menggunakan dua motor elektrik – satu berada di gandar hadapan, dan satu lagi di gandar belakang, menjadikan ia sebuah model pacuan semua roda. Motor elektrik di hadapan menghasilkan kuasa 110 hp/320 Nm manakala di belakang pula menjana 113 hp/166 Nm.

Secara keseluruhan, 508 PSE ini dibekalkan dengan kuasa 360 hp dan tork maksima 520 Nm, membolehkan pecutan 0-100 km/j dibuat dalam masa 5.2 saat, dan dari pegun hingga jarak 1 km dicapai hanya dalam masa 24.5 saat. Kereta ini mampu mencapai kelajuan maksima 250 km/j, dan dengan hanya menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya ia boleh mencapai kelajuan 140 km/j.

Kuasa elektrik untuk kedua-dua motor berkenaan dibekalkan dari bateri lithium-ion 11.5 kWj, dan ia boleh dicaj penuh dalam masa tujuh jam dengan menggunakan sumber kuasa domestik standard – jika menggunakan soket diperkuat 16-amp, ia boleh dibuat lebih cepat dengan hanya empat jam.

Peugeot 508 PSE didedahkan – sedan dan wagon SW berkuasa 350 hp/520 Nm, hibrid dua motor, AWD!

Untuk lebih cepat, ia boleh dicaj dengan sistem pengecaj wallbox 32-amp, yang memerlukan masa hanya 2 jam untuk satu caj penuh. Menurut Peugeot, bateri sistem hibrid pada 508 PSE ini tidak menggangu ruang pada bahagian kabin bagi model sedan dan wagon.

Berbanding Peugeot 508 standard, versi paling berkuasa ini menerima pelbagai tingkat taraf pada casis. Ia termasuk suspensi yang menggunakan penyerap hentak adaptif dengan mod Comfort, Hybrid dan Sport, trek roda dan belakang yang masing-masing dilebarkan lagi sebanyak 24 mm dan 12 mm, angkup brek hadapan empat omboh dengan cakera 380 mm, rim 20-inci bersama tayar Michelin Pilot Sport 4S.

Peugeot 508 PSE ini diberikan lima mod pemanduan iaitu Electric, Comfort, Hybrid, Sport dan 4WD. Mod pemanduan ini ditala menerusi larasan semula pada enjin dan transmisi, serta pada kawalan casis. Dengan memilih mod Electric, kereta ini akan bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya sehingga 140 km/j. Dengan satu caj penuh bateri, ia boleh bergerak sejauh 42 km dengan hanya menggunakan elektrik.

Jika mod Hybrid dipilih, kereta ini akan berfungsi sebagai model hibrid sebenar dengan kecekapan bahan api dioptimakan serta suspensi yang dilembutkan untuk keselesaan maksimum. Pada mod Sport, kuasa dari enjin petrol dan juga motor elektrik akan dioptimakan, bersama pemetaan pendikit yang ditajamkan dan juga stereng dan penyerap hentak yang turut dilaras untuk pemanduan prestasi tinggi.

Sistem janaan kuasa pada 508 PSE ini akan memastikan enjin petrol sentiasa mengecaj semula bateri sehingga penuh bagi memastikan output kuasa dapat dibekalkan secara maksima pada setiap masa, serta memastikan mod 4WD dapat membekalkan cengkaman pada permukaan jalan yang licin.

Pada bahagian dalam, 508 PSE ini masih diberikan kabin signatur Peugeot iaitu i-Cockpit, bersama roda stereng yang diberikan motif rekaan ‘cakaran’ berwarna Kryptonite (Lime Green), serta logo-logo Peugeot Sport Engineered. Untuk sistem bunyi, komponen dari Focal Audio dibekalkan secara standard.

Peugeot 508 PSE didedahkan – sedan dan wagon SW berkuasa 350 hp/520 Nm, hibrid dua motor, AWD!

Lencana-lencana PSE tersebut bukan hanya hadir dalam bentuk fizikal, malah ia turut dipaparkan pada grafik animasi menerusi instrumen digital pemandu serta pada skrin infotainmen HD 10-inci. Tempat duduk model prestasi tinggi ini menerima upholsteri gandingan kulit, mesh 3D dan Alcantara dengan kemasan Tramontane grey dan serlahan jahitan benang Kryptonite.

Kedua-dua versi 508 PSE ini akan dikilangkan di Mulhouse, Perancis dan ia ditawarkan dalam warna Perla Nera (hitam), Pearl White dan rona eksklusif PSE iaitu Selenium Grey. Tempahan untuk 508 PSE dan 508 PSE SW ini akan mula dibuka pada pertengahan Oktober nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required