WRC 2020 – Sebastien Ogier dinobat juara dunia kali ke-7, Hyundai Motorsport pertahan gelaran pengeluar

WRC 2020 – Sebastien Ogier dinobat juara dunia kali ke-7, Hyundai Motorsport pertahan gelaran pengeluar

Sebastien Ogier telah mengesahkan gelaran dunia kali ketujuh setelah berakhirnya pusingan terakhir Kejuraan Rali Dunia (WRC) yang dilangsungkan di Monza, Itali hujung minggu lalu. Manakala jenama dari Korea, Hyundai sekali lagi mempertahankan gelaran untuk kategori pengeluar yang pertama kali dikecapi pada musim lalu.

Gelaran yang dirangkul oleh Ogier ini membolehkan ia dinamakan antara pemandu yang paling versatil dengan memenangi gelaran dunia dengan memandu untuk pasukan Volkswagen, Ford dan juga Toyota, berbanding juara dunia sembilan kali Sebastien Loeb kesemuanya dengan pasukan Citroen, dan juara dunia empat kali Tommi Makinen kesemuanya dengan pasukan Mitsubishi.

Ketika bermulanya rali yang diadakan disekitar litar Monza berkenaan pada 3 Disember lalu, Ogier bukanlah pelumba favourite untuk gelaran tahun ini kerana beliau tertinggal 14-mata berbanding rakan sepasukannya, Elfyn Evans. Walau bagaimanapun, Ogier berjaya mendahului rali ini pada pagi Sabtu, dan tambah memudahkan tugasnya apabila Evans terbabas jatuh ke lereng bukit pada SS ke-11.

WRC 2020 – Sebastien Ogier dinobat juara dunia kali ke-7, Hyundai Motorsport pertahan gelaran pengeluar

Insiden berkenaan menyebabkan Evans yang diramal bakal menjadi juara dunia ketiga dari British selepas Colin McRae (1995) dan Richard Burns (2001) terpaksa melupakan gelaran berkenaan serta merta. Ogier meneruskan penguasaannya pada hari terakhir rali ini pada hari Ahad, menamatkan SS terakhir di litar Monza’s Cathedral of Speed dengan kelebihan 13.9 saat di hadapan juara dunia tahun lalu, Ott Tanak dari pasukan Hyundai.

Seorang lagi pemandu Hyundai, Dani Sordo berada di tempat ketiga bagi mengesahkan gelaran dunia untuk kategori pengeluar yang berjaya dicatatkan oleh jenama Korea berkenaan untuk tahun kedua berturut-turut. Walau bagaimanapun, pemandu utama Hyundai yang juga berpeluang untuk merebut gelaran juara dunia tahun ini, Thierry Neuville terpaksa menamatkan saingan lebih awal kerana melanggar blok konkrit pada chicane SS ke-4.

Dalam pusingan ‘bonus’ Wolf Power Stage, pemandu dari pasukan satelit Toyota, Takamoto Katsuta dari Jepun membuat kejutan dengan mencatatkan masa terpantas bagi memungut lima mata tambahan. Dia diikuti oleh Ott Tanak yang berada 1.4 saat di belakang dan juga Elfyn Evans dengan catatan 2.4 saat lebih perlahan.

Seperti kejohanan-kejohanan lain, WRC turut terjejas kerana pandemik Covid-19 tahun ini menyebabkan ia dipendekkan dari 14 pusingan keseluruhan kepada hanya tujuh pusingan. Rali Jepun (kali terakhir berlangsung pada 2010) dan Rali Safari (kali terakhir berlangsung pada 2002) yang sepatutnya kembali pada tahun ini turut terpaksa dibatalkan.

ACI Rally Monza ini pula hanya diumumkan sebagai pusingan terakhir saingan WRC 2020 pada awal Oktober lalu. Rali berkenaan berlangsung di kawasan baru dan lama litar Monza termasuk di kawasan banking yang ikonik di litar berkenaan dan juga di kawasan pergunungan Alps berhampiran.

Rali ini menyajikan cabaran yang sangat getir buat pemandu dan pasukan kerana ia dilangsungkan di atas permukaan jalan tar yang hujan dan bersalji, serta ada SS yang berlangsung di atas permukaan gravel dan berlecak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required