Dengan model X50 yang telah dilancarkan, apa pula seterusnya untuk Proton? CEO Li Chunrong sebelum ini pernah memberi gambaran bahawa syarikat itu mampu untuk memperkenalkan satu produk baru setiap tahun, dan ada khabar angin mengatakan Proton kini sedang mempersiapkan pula model S50 sedan, MPV V70 atau SUV X90 bagi pengenalan dalam tahun 2021.

Dalam satu taklimat media yang diberikan sebelum ini, kita sudah tahu sedikit sebanyak bayangan model yang akan tiba – sebuah sedan baru pada 2021 dan 2022, kemudian sebuah SUV pada 2023. Apa pun, semua ini belum ada kepastian yang meyakinkan ketika ini.

Jadi, mari kita tinjau kereta-kereta yang menjadi buah mulut dan khabar angin tersebut. S50 khabarnya akan jadi model rebadge daripada Binrui, diposisikan di atas Persona dan bersaing dalam pasaran segmen C. Ini masuk akal, kerana Proton tidak ada model dalam segmen itu selepas Preve ditamatkan pengeluarannya beberapa tahun lalu.

Bagaimanapun, sedan segmen C kini memperlihatkan corak penurunan, dengan Honda Civic terus mendominasi sisa-sisa pasaran yang ada. Binrui diasaskan menggunakan platform segmeb B Modular Architecture (BMA) seperti X50. Ini akan menjadikan perancangan pemasangannya di Tanjung Malim lebih mudah dengan kos yang lebih berkesan. Jika S50 benar-benar akan diperkenalkan, ia mungkin akan menggunakan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbocas MPI yang sama pada X50.

Model seterusnya dalam senarai ini sepatutnya sudah diperkenalkan tahun ini. MPV V70 yang diasaskand aripada model Jiaji. Keraguan Proton untuk membangunkan MPV boleh difahami; ia tentunya akan menjadi lebih mahal dengan kos lebih tinggi untuk menjadi pengganti Exora. Ketika ini, Proton memerlukan jumlah jualan yang tinggi untuk capai sasaran – dan MPV ini mungkin tidak dapat berikan.

Ketika ini, perlu juga dimaklumkan yang walaupun nama S50 telah di trademark oleh Proton, V70 sebaliknya lebih dikenali menjadi milik Volvo dan kali terakhir digunakan pada model wagon sebelum V90 yang ada kini. Dan memang, Proton dan Volvo dimiliki oleh Geely, jadi ada kemungkinan perkara itu boleh berlaku dan dibincangkan antara kedua-dua jenama.

Alternatif yang lebih menarik kepada V70 ialah model SUV besar X90 berdasarkan Haoyue. Seperti V70, model ini akan menempatkan tujuh-tempat duduk, dan dengan gaya badan SUV yang menjadi perhatian Proton untuk penawaran masa depan. Haoyue juga direka untuk pembeli di Asia Tenggara, dan telah dilancarkan di Filipina dengan nama Okavango. Cumanya di sini, masih belum pasti sejauh mana pasaran bersedia untuk menerima sebuah lagi SUV daripada Proton, dengan saiz yang lebih besar dan harga yang lebih mahal berbanding X70.

Khabar angin juga menyatakan satu lagi model yang mungkin sampai di sini ialah S70, sebuah sedan segmen D berdasarkan model Preface. Geely Precept pula mungkin jadi kereta yang lebih menarik dan cantik, tapi belum tentu ia akan dijadikan model Proton lagi setakat ini.

Ada satu lagi perkara yang menghambat Proton, dengan semua spekulasi ini, jangan lupa bahawa Proton sekarang sedang bergelut untuk memenuhi sasaran pengeluaran dan permintaan X50 yang semakin bertambah. Tempoh menunggu sekarang ini adalah antara tiga hingga enam bulan, atau mungkin lebih. Dalam keadaan ini, untuk menangguhkan dulu pengenalan model baru mungkin lebih bijak, dan memberi tumpuan kepada menstabilkan bekalan untuk X70 dan X50 dahulu.

Bagi model yang kemaskini, kita boleh jangkakan model Iriz dan Persona akan diberikan facelift kedua tidak lama lagi; dua model ini pernah dilihat dalam spyshot ketika sedang diuji. Nampak seperti ada perbezaan melibatkan penampilan luarannya yang akan diterapkan — mungkin roda yang lebih besar dan sentuhan rekaan yang dipinjam daripada X50. Jadi, model mana yang anda rasa akan masuk pasaran terlebih dahulu tahun depan?